Om anledningar till bloggen

En av anledningarna till att starta den här bloggen är för att ha något att ta stöd i när jag känner att det blir för motigt att hålla på med hela eko- plastfri- kemikaliefri-köret. Ibland tänker jag att bara jag inte hade varit så himla obstinat och envis så hade vardagen varit lite lättare. Då är det bra att ha något att gå tillbaka till för att påminna sig om varför man gör det. Varför man traskar hela vägen ut till Västra Hamnen för att köpa blöjor när det finns massa sorter bara runt hörnet i den lokala Ica/Hemköp/Netto affären. Eller varför vi inte köper vilka frukter som helst längre. Eller varför vi slutat äta vindruvor när det inte finns eko. Och så vidare i all oändlighet med exempel på långa avstånd, höga priser eller ändrade matvanor. Och när jag borde torka de himlans golven men jag hellre vill dricka te och stirra ut genom fönstret. Då måste jag tänka på giftdammet och visualisera hur lilla hjärtegrynet kryper omkring i hormonstörande kemikalier och får i sig alla flamskyddsmedel genom sin tunna mjuka hud. 

Hur som helst är STÖD ett av ledorden här. Något att förankra sig i. Något att ta spjärn mot. Det är motigt ibland, till och med ganska ofta. De pratas så sällan om det. Folk som bloggar om ekoliv vill gärna visa de glammiga, charmiga, lätta sidorna för att inspirera andra att göra som dem. Det är förstås jättebra och fantastiskt att folk vill göra det. Jag blir ju själv väldigt inspirerad och är tacksam att alla dessa bloggar och bloggare finns. 

Så läste jag ett inlägg häromdagen där det faktiskt var en av dem som vågade skriva om när det är jobbigt och motigt. Och jag blev så glad! För att jag kände att någon annan kände som mig. (och anledningarna till att ha en egen blogg minskade plötsligt) Det inlägget kan ni i alla fall läsa här hos Whole som skriver en av mina favoritbloggar! Heja!

2 thoughts on “Om anledningar till bloggen

  1. Det är också därför jag bloggar faktiskt. För att kunna stötta upp mig själv när jag sviktar. Och det är ju också det som är så fint med bloggosfären, att en kan få stötta andra och själv bli stöttad. Jag gillar din blogg.

  2. Tack! Det är ju lätt att tro att man ska vara så himla stark just när man bestämt sig men sen går tiden och självförtroendet är inte alltid på topp. Då har vi ju varandra 🙂 nu ska jag surfa lite på din blogg!

Kommentera

