Klädkriterier

Har länge handlat kläder enligt en viss prioriteringslista och nu tänkte jag skriva ner den för att hjälpa mig att följa den än mer noggrant.

Om jag behöver något ska jag från och med nu ALLTID leta efter plagget i denna ordningen:

1. Finns plagget eller något liknande redan i min garderob?

2. Kan jag låna plagget av min kompis A? (funkade bra ex. när jag skulle på ett event med den obskyra klädkoden ”black whit and edge”

3. Kan jag köpa det begagnat?

4. Kan jag köpa det ekologiskt?

5. Kan jag köpa det svenskproducerat?

6. Kan jag köpa det i ett resurssnålt material?

7. Kan jag köpa det i naturmaterial?

8. Kan jag i alla fall köpa det i sjukt bra kvalité, passform och design så det håller, passar och är snyggt länge?

Punkt nummer 8 måste jag använda mig av när jag köper BH. Har visserligen hittat ecolyxica som har jättefina grejer och platsar redan under nummer 4 men har egentligen inte en storlek de har så det är lite ansträngt. Men kan verkligen rekommendera dem! För andra plagg klarar jag mig oftast med 1, 2 eller 3. Nummer 4 någon enstaka gång.

Just när jag fick jobb efter långa studier var dock ett lite svart år i min klädkonsumtion. Typsikt när jag just hade pengar och kunde lägga dem på ekokläder verkar jag fått nått slags hjärnsläpp och tappade bort hela min ekosträvan! De fallgropen ska jag INTE hamna i igen! Säg till min på skarpen i så fall!

Kommentera

