Äntligen har jag slutat leta fynd!

Jag hade just lämnat in mina kängor hos skomakaren för att han skulle byta den trasiga dragkedjan när det hände. Jag insåg att de senaste månadernas läsande av minimalistiska, prylrensande, klimatsmarta bloggar gett resultat! Jag betalade gladerligen 450 kr för att få mina favoritkängor lagade fast jag förmodligen:

A. Kunnat lämna in dem billigare hos någon annan skomakare som gjort ett halvbra jobb

B. Kunnat köpa ett par nya i tveksam kvalité för samma summa.

C. Kunnat köpa ett par begagnade för samma summa.

Nu lämnade jag dem hos skomakaren om hörnet och hjälper kanske till att hålla kvar den lokala skomakaren här. Jag ökar inte på sopberget genom att slänga saker som kunde lagas. Jag tjänade massor av tid på att lämna dem nära och veta att jag får det bra gjort direkt. Jag tjänade även massa tid på att slippa springa och leta upp ett par begagnade som passar när jag redan har ett par som jag vet passar. Massa fördelar!

För ett tag sedan hade jag förmodligen försökt prisoptimera och då lagt en massa tid på att leta upp ett bra pris, åka dit med skorna, åka dit och hämta skorna, gräma mig över att jag kanske kunnat få det billigare, eventuellt behövt göra om hela proceduren nästa år om arbetet var dåligt gjort.

Samma utläggning gäller för det kommande inköpet av bärsele. Nu blir det den ekologiska, bäst i test-vinnande, fast mycket dyrare varianten. Det är ju den jag vill ha så varför krångla? Läste det här exellenta blogginlägget om varför dyrare kanske är bättre ändå.

Tack till minimalisterna, mindre prylar och the HEAT is on!

One thought on “Äntligen har jag slutat leta fynd!

  1. Ping: Garderobsinventering – Skor | Händelsevis

Kommentera

