Framgångsfällan

För ett tag sedan såg jag en dokumentär på SVT som heter Framgångsfällan. Mycket i filmen var tänkbart och bra men det var särskilt en sak som fastnade hos mig och som jag fortfarande tänker på dagligen nu två månader efter jag såg filmen. Det var en forskare som sa att man kunde tänka på tre frågor innan man gjorde ett val.

Is it good for me? Is it good for my society? Is it good for my planet?

Det fascinerar mig att för så många val i mitt dagliga liv är svaret på minst en av frågorna nej. Ganska många gånger på två och faktiskt förvånansvärt ofta är det nej på alla tre frågor. (exempelvis: ska jag äta godis? Ska jag hoppa över träningen? Ska jag köpa den här produkten men petroliumingredienser?) Nu försöker jag eliminera alla val som genererar tre nej men det är inte helt lätt. Optimalt hade ju varit att alltid ha tre ja men det är ju som Docksjö skrev i sin kommentar inte lätt och kanske inte alltid eftersträvansvärt. Är det ibland så att samhället inte alltid vet vad som är bäst för det? Om jag köper en icke miljövänlig produkt ger det kanske skatteintäkter eller andra inkomster till samhället men på sikt är det knappast bättre för samhället att fortsätta förgifta planeten.

Om möjlighet ges att se filmen kan jag verkligen rekommendera den. Jag skulle gärna se den igen.

Kommentera

