Regnkläder

Vårt lilla hjärtegryn har upptäckt sandlådans alla härligheter och det innebär osökt att behovet av regnkläder eller skalkläder för utomhuslek i smutsiga och blöta miljöer plötsligt uppståt. Jag ägnade därför gårkvällen åt att surfa fram vilka som är bäst, om man kan köpa dem begagnat och vilka man inte ska ha. Jag hittade testfaktas test av både regnkläder och gummistövlar och letar nu efter de märken som fick högst betyg där. Eller jag ska i alla fall undvika de märken som fick anmärkning pga blyinnehåll och liknande. Gummistövlarna vill jag ju ska vara av gummi och inte PVC. Regnkläderna inte av nylon utan polyester med polyuretan beläggning eller ännu hellre nått som lindex verkar kalla ECO-beläggning. Inga perflourerade ämnen om jag ska köpa nytt. Om jag köper begagnat tänker jag att då är det ju inte jag som sätter mitt namn på sponsorlistan till företag som säljer perflourerade ämnen men å andra sidan är jag då med och skapar en efterfrågan på begagnade sådana kläder. Lite kluven där.

Har kollat tradera som en galning men då måste man ju vänta på att få dem och vårt behov är nu. Ska ta en vända på myrorna och emmaus nu efter lunch men hittar jag inget där blir det nog att köpa nya ändå. Tråkigt när det är så men svårt att råda bot på. Har ägnat mig en del åt proaktiv shopping, med alla dess problem och ibland fördelar som minimalisterna skrivit om, när det gäller barnkläder men jag förutsåg inte att regnkläder skulle behövas redan i st 80. Därav att det är svårt att hitta ekokläder med. Katvig exempelvis gör inte så små regnkläder.

Kommentera

