Garderobsinventering – Skor

Jag kör vidare med nästa kategori direkt. Denna har jag fasat för att ta tag i. Skor – jag vet att jag har alldeles för många par. Jag börjar med de skor jag faktiskt behöver och verkligen gillar:

  • Svarta kilklackade höstskor – använder jag varje dag under höst och vår. Börjar nu ge sig lite i tån vilket förmodligen beror på dålig kvalité från början för de är bara tre år gamla. Om jag skaffar nya inför hösten åker dessa ut.
  • Bruna vinterskor – varje dag hela vintern används dessa. De var dem jag lagade i vintras och det har jag inte ångrat!
  • Gula gummistövlar. Dessa kommer väl till pass nu i den leriga sandlådan.
  • Joggingskor. Önskar att jag använde dem mer.
  • 3 par kilklackade skor, öppen modell. 1 vita, 1 svarta, 1 silver. Dessa alternerar jag mellan under sommar/vår eftersom jag inte har några ballerinaskor. Egentligen skulle jag kanske skaffa ett par ballerina för att inte alltid gå med klackar men just nu är jag inte så inspirerad till ett sådant köp. Både de svarta och de silvriga börjar ge sig lite i sömmarna så kanske åker de ut efter denna säsongen.
  • Svarta ofodrade klackstövletter. Dessa använder jag dagligen just nu.
  • Grå klackskor med sammetsband. Underbara skor! Borde använda mer.
  • Blå tygskor. Ekologiska men tyvärr inte så bra. Behåller dem i väntan på bättre.
  • Svarta remsandaler. Varje dag på sommaren när vädret tillåter.

Nu kommer de skor jag inte använder så mycket längre

  • Svarta gympaskor – dessa skänker jag bort genast! Hade ett par rosa med men skänkte bort dem förra veckan efter att ha haft dem en hel dag och insett att de inte var tillräckligt bekväma.
  • Rosa Naogympaskor gjorda av tygspill och PET-flaskor i Brasilien. Tyvärr använder jag dem inte så mycket. Bra projekt annars!
  • Rosa plastskor från Crocs. Ska kolla upp vad de är gjorda av för plast och är den inte ok åker de ut.
  • 2 par svarta stövlar, ett par höga och ett par låga. Använde mycket förr men har kommit bort i det allmänna skokaoset.
  • 4 par svarta klackstövletter. Ett par med rosett, ett par med metallmärke, ett par med remmar och ett par med krusad kant. Använder dem någon gång ibland men fyra par känns överdrivet. Skänkte dessutom bort ytterligare ett par för en månad sedan.
  • 2 par gamla vinterskor som jag inte längre använder eftersom de bruna är bättre. Borde verkligen skänka bort dem nu. Har bara kvar dem som extra ifall de bruna skulle vara blöta? Klart onödigt!
  • 4 par Havaianas som jag köpte i Brasilien för massor med år sedan. Använder två av paren men fyra par kanske jag inte behöver.
  • 2 par sandaler. Ett par med grövre remmar och ett par i toffelmodell. Använder aldrig och borde skänka bort.

Dessutom har jag massor med pumps!

  • 4 par svarta som jag använder i mitt yrke
  • Blå – använder ibland
  • Rosa – lite stora så de borde jag skänka bort. Passar de inte nu kommer de aldrig göra det.
  • Vita – köpte till en bal och har inte använt sedan dess. Borde skänka bort
  • Bruna – fina men gjorda av plast och därför inte så bekväma
  • Metallicrosa – fantastiskt fina men oftast för fina. Kanske kommer till användning på ett bröllop jag ska på i sommar?
  • Beiga – för höga och med opraktisk snörning. Borde skänka bort men de är ju så vackra! Jobbar på den inställningen….
  • Guld – en dansrelik. Trodde faktiskt att jag redan skänkt bort dem. Gör det nu.
  • Svarta med remmar. Gillar dem men eftersom de inte funkar på jobbet använder jag dem aldrig
  • Syrenlila som matchar till en coctailklänning. Eftersom jag har kvar klänningen sparar jag skorna. Men jag inser att det är dumt att ha ett par skor som bara matchar ett plagg.
  • Cerisrosa i barnstorlek, har sparat som minne sen jag var liten. Använder som dekoration.

Dessutom skänkte jag bort fem par finskor/pumps förra året men det syns ju inte det minsta på skohyllan…

Totalt har jag alltså 11 par skor jag använder regelbundet, 17 par jag inte använder lika ofta och 14 par pumps. (Totalt 42 par skor!!) Idag slänger jag ut 3 par och med lite mer efterforskning blir det kanske ett par till. Sedan ska jag fortsätta mitt experiment med att använda alla par en hel dag och se om de verkligen är tillräckligt bekväma. Jag tror att de 4 klackstövletterna ligger risigt till….

Hur jag ska komma vidare med pumpsen återstår att se. Det är mest en fråga om att jag tycker de är vackra i garderoben vilket egentligen är lite löjligt.

 

 

 

5 thoughts on “Garderobsinventering – Skor

  1. 2 par väl använda sandaler (8 och 9 år)
    1 par vinterskor som är slut och behöver bytas ut (4år)
    1 par höst stövlar som är slut och behöver bytas ut (6år)
    1 par röda rem skor väldigt slitna men bekväma (8år)
    1 par obekväma starta ballerina försökte byta ut the trasigt par för två årssedan den det lyckades inte då jag får onti fötterna av dess. (2år)
    röda kavat ballerina försöker fortfarande gå in dem, väldigt myke skavsår, vartänkta att ersätta det andra röda (2år)
    1 par finskor svarta lack (7år)
    1par gröna från bröllopet (1år)
    1 par spring skor
    1 par labb-skor, nödvändiga i skolan, för att inte förstöra de andra eller mina fötter.

    1 par trasiga gumistövlar, hittar inga bra nya att köpa (6år)

    Oj var mycket det blev, problemet är väll främst att de jag har är gamla och det syns det röda är liksom inte längre röda på hela fram halvan.

  2. Jag glömde mina gamma posten skor, med stålhätta använder de på sommar jobb där det inte ger än vettiga skor.

    Peter har
    1 par kängor används varje dag hela året (1.5år)
    1 par i reserv de gamla som inte är slängda och används vid målning eller annat som förstör var man har på sig. (4år)
    1 par vandrings kängor.

  3. Imponerande att du klarar dig med så få! Dessutom är det ju bara fyra par som verkar okej? De andra 8 är antingen trasiga/slitna eller obekväma. Om vi bara hade samma storlek hade du kunnat få några av mig 🙂

  4. Jag har lite problem och behöver verkligen skor innan vintern. på sommaren är fortfarande de mycket gamla sandalerna utmärkta.

  5. Ping: Rensa ut – skor | Händelsevis

Kommentera

