Vem röstar du på?

Efter Eu-parlamentsvalet var jag både förvånad och bekymrad över att SD fick så många röster. Var tionde person röstade på dem. Det borde statistiskt sätt betyda att jag känner några av dem. Spontant kände jag att det inte verkade troligt. Vem av mina vänner, som alla är vettiga, mogna personer med ungefär samma värderingar som jag, skulle kunna hålla med ett parti som dem om någonting alls? Det kändes mycket främmande.

Häromdagen hamnade jag i en politisk diskussion med en bekant. Hans åsikter brukar oftast stå till vänster om vänster men då förvånade han mig genom att berätta att han kunde tänka sig att rösta på SD. Han känner sig inte delaktig i samhället längre. Han vill att Sverige ska lämna EU. Han tycker att om man bara lyssnar på deras partiledare och glömmer resten av partimedlemmarna verkar det rätt bra ändå. Han tycker att feminismen har gått för långt. Han känner sig spionerad på av sitt samhälle. (Här försökte jag förorda Piratpartiet istället eftersom detta är deras hjärtefråga, dock utan framgång) Han är själv invandrare.

Jag visste inte riktigt hur jag skulle ta det hela. Att försöka ”omvända” honom verkade svårt. Han begrep ju mycket väl att jag inte alls höll med och var inte inriktad på att försvara sina åsikter. Mest redovisa dem tror jag. Jag babblade tillslut något om att i fallet med detta parti tror jag inte man kan rösta bara utifrån vad som står i partiprogrammet. Här gäller det att se vilken linje de driver IRL. Snygga ord (inte så snygga för mig i och för sig) i ett partiprogram väger liksom inte lika tungt som vad partiet faktiskt verkar stå för på riktigt.

Det var intressant (om än lite skrämmande) att upptäcka att även min bekantskapskrets på sätt och vis passar in i statistiken. Några 10% tror jag inte jag kommer hitta, men en person kände jag tydligen.

Alla mina förutfattade meningar om SDs väljare besannades inte. Men att de lockar missnöjda individer som inte längre känner igen sitt samhälle och därför inte känner sig delaktiga förvånar mig inte. EU-fientligheten verkar också vara en nyckel i den här frågan.

Hur tycker ni jag borde gjort? Hur hade ni reagerat?

 

 

3 thoughts on “Vem röstar du på?

  1. Jag försöker att inte prata politik med mina vänner för vi har extremt olika åsikter för att ha så lika livsinställning, mm. det slutar helt enkelt inte bra, men det är en stor besvikelse detta årets resultat, åtminstone den delen och vad som hände i Frankrike och många andra länder.

  2. Jag tycker att det är intressant att diskutera politik även om många känner att det är lite av ett förbjudet område. Vissa känner sig väldigt påhoppade om jag frågar rakt ut vad de tycker. Då försöker jag givetvis hålla tillbaka och inte göra någon obekväm. I detta fall var det dock han som ville berätta för mig och inte något jag fiskade efter.
    Intressant att man kan ha så olika politiska åsikter trots att man har lika livsinställning precis som du säger!

Kommentera

