Utan ursäkter

För ett år sedan ungefär insåg jag att drömmarna om huset kanske är mer avlägsna än jag först tänkt mig. Vi är inte redo. Vår ekonomi är inte redo. Vi trivs ganska bra i lägenheten i stan ändå.

Jag började tänka på vilka delar av drömmen jag kunde förverkliga genast. Ganska många idéer om huset sitter inte ihop med just huset utan mer med sakerna och utrymmet. Odla kryddor kan jag göra på balkongen. Jag skulle rent av kunna odla lite grönsaker där om jag bara gav mig tusan på det.  En pysselvrå där jag inte behöver plocka undan allt material varje dag är kanske inte omöjligt att få till. Att ha porslin och glas (helst matchande) tillräckligt för att kunna bjuda på middag går precis lika bra i lägenhet som i hus. Att sitta ute långa sommarkvällar kan vi lika gärna göra på balkongen som altanen. Ett lekrum till hjärtegrynet är egentligen lite att ta i, det räcker bra med ett lekhörn.

Jag började rensa. Slutade tänka att det ska jag göra när jag flyttpackar/packar upp nästa gång. Då har jag oftast inte tid (har jag insett nu efter att ha flyttat ett helt gäng gånger) Snarare tar jag med sig mer än jag tänkt eftersom jag tenderar att packa allt och tro att det är lättare att sortera när jag packar upp. När jag väl är på plats vill jag bara få i ordning och rensningen är redan bortglömd. Nu rensar jag för att när vi väl flyttar ska det redan vara färdigrensat. Då kommer vi vara redo för att flytta in i huset dit inget onödigt ska följa med.

Vi började anpassa lägenheten efter vad vi faktiskt använder den till. En lekhörna inreddes. Pysselhörnan diskuterades och planerades men är ännu inte byggd. Ett stort matbord införskaffades. Återstår att fixa fler stolar.

Jag insåg att jag använt drömmen om huset som en ursäkt till att inte ta tag i alla dessa saker genast. Att jag levde i framtiden mer än i nuet. Nu har vi kommit en bit på väg. Än är det mycket kvar att rensa. Men jag använder inte längre frånvaron av hus som ursäkt för att inte ta tag i något. Det känns bra. Påminn mig om jag glömmer!

 

Kommentera

