Böcker

Förra veckan bodde jag hemma hos en kompis. Hon har en jättegullig liten lägenhet, lagom dekorerad men ändå avskalad. Jag tänkte på att hon inte hade en enda hylla på väggarna. Inte heller hade hon några stående på golvet. Istället hade hon ett par bord och djupa fönsternischer att ha saker i. I hela lägenheten hade hon endast 9 böcker! Varav två var samma för hon hade köpt fel på bokrean och skulle ge bort en. Jag letade givetvis inte i skåp och garderober (med de var inte många så jag förstår inte hur hon skulle kunnat få plats med böcker där) utan såg endast de hon hade framme. Nio böcker. Imponerande.

När jag kom hem roade jag mig med att räkna hur många böcker vi har. Jag delade inte på mina och sambons böcker (tror inte vi längre vet vem som hade med sig vilken bok) Men sonens böcker är lättare att skilja ut så de fick en egen kategori.

Pocketböcker (mest skönlitteratur men även några populärvetenskapliga): 82

Inbundna skönlitterära: 56

Band i uppslagsverk: 36

Facklitteratur: 94

Böcker på våra sängbord (blandade kategorier): 7 / 6 = 13

Barnböcker: 45

Totalt: 316 böcker!

Det var inga 9 stycken där inte. Vi har dessutom läst alla, antingen jag eller min sambo eller i något fall, båda. Om vi skulle banta ner förrådet skulle det vara i kategorierna pocket, skönlitterära och facklitteratur. Jag försökte rensa för ett par månader sedan och lyckades bli av med nedslående, en bok! Det var svårare än jag trodde… Dessutom gillar min sambo att inreda med böcker och har satt upp hyllor runt en dörröppning för att härbärgera dem. Jag får kanske börja med att rensa ut de böckerna som inte var tillräckligt snygga för att kvalificera sig som inredningsobjekt.

Vissa av fackböckerna har jag sparat för ett framtida projekt, en boklåda med gravidböcker. Jag hoppas kunna göra klart den under året (och helst blogga lite om den med) och ge den vidare till den av mina vänner som blir gravid först. Bara jag hinner innan någon blir gravid! Där ska ca 10 av de sparade böckerna ingå. Dessa böcker kommer jag aldrig läsa igen men jag uppskattade dem alla väldigt innan jag själv fick barn.

Sonens böcker har jag inga åsikter om att de är många. Jag vill gärna att han ska uppskatta böcker och ha många att läsa och välja på. Barnböcker kan man nog inte ha för många! Dessutom går de åt på ett sätt som våra böcker inte gör.

Min mamma är väldigt duktig på att sälja sina böcker på bokbörsen. (Hur många var det nu igen du lyckats sälja?) Kanske borde jag prova det med. Alla skönlitterära böckerna vi har är ju sparade för att de var bra, då kanske det är roligare att sälja dem till någon som också uppskattar dem?

Herr Minimalist har ett intressant inlägg om sina böcker (samt ett med tips på hur man rensar bland sina böcker) Dock har han 100 böcker som är olästa! Olästa böcker verkar på något sätt rimligare att spara, men som sagt är det inte en enda av våra som ingen i vår familj läst, eller i alla fall delvis läst.

4 thoughts on “Böcker

  1. Åh men böcker måste man ju ha för att må bra! Fast kanske inte alla förstås….

    Jag har sålt över hundra böcker på bokborsen.se 🙂 De allra flesta för 20 kronor styck plus porto. Blir inte många kronor men känns jättebra! Jag brukar ju säga att pengarna använder jag för att köpa nya böcker – pocket oftast. Som jag sen ger bort, om dom är bra!
    Jag har en liten ”varsågod-hylla” i gästrummet, med pocketböcker. Vet själv hur det känns när man inte har nåååågonting att läsa! Hemskt.

    Och du har så rätt i att barn behöver ha många böcker omkring sig. Helst på sin egen nivå, så att de kan plocka en bok när suget sätter in. Så att de inte alltid måste fråga en vuxen om att plocka fram boken de vill läsa/bläddra i/ njuta av bilderna.

  2. Den enda bok jag lyckades rensa var en riktigt dålig en så jag tänker mig att det förmodligen finns ett antal till som vi inte älskar. De kan vi ju skänka bort till att börja med. Herr Minimalist skriver att han inte läser om böcker men där håller jag inte med. Många böcker i min ägo har jag läst mer än en gång. Då är det ju lönt att spara dem även om biblan har det mesta.
    Läser du om dina böcker? Vet ju att andra i vår familj gör det… 🙂

  3. Men oj, 9 böcker!
    Jag rensade i och för sig ut hundratalet i fjol inför en flytt men jag har nog svårt att tänka mig ett hem med så få böcker. Men så behöver jag böcker i jobbet också. Men, numera köper jag i princip bara e-böcker och har inte längre högar med pocketböcker som står dubbelt i bokhyllan.

  4. Känner igen det där med dubbelt i hyllan. Verkligen opraktiskt! Just nu har vi det problemet med cd-skivorna. Eftersom vi spelar nästan all musik via datorn nu använder vi ju inte ens dem. Borde rensas…

Kommentera

