Konsumtionsmonstret

Jag lovade mig själv vid årsskiftet att inte köpa några nya kläder detta året. Jag lovade häromdagen att inte köpa något från min svarta lista. Ärligt talat trodde jag att båda löftena skulle bli lätta att hålla. Att jag egentligen bara lovade något jag redan levde efter. Nu har halva året utan klädinköp gått och jag tänkte lite på hur det gått. Jag förvånades själv över att så fort jag lovat att inte köpa kläder kände jag ett plötsligt behov av att just köpa kläder! Som om något konsumtionsmonster inom mig plötsligt vaknat till liv och kämpade för sin överlevnad. Bara för att jag bestämt mig för att inte köpa kläder ville jag plötsligt inget annat. Jag köpte under hela 2013 bara två linnen och en bh (amningsplagg) och det var inte ett dugg svårt att inte köpa kläder. Jag behövde inget, ville inte köpa något, och tänkte inte ens på att det blev ett år nästan helt utan klädköp. När jag däremot gjorde det till en grej att inte  köpa kläder misslyckades jag nästan direkt. Jag köpte en sidenblus second hand. Den höll kanske fem tvättar innan den föll sönder fullständigt. Lite ödets nyck där? Synden straffar sig direkt?

För två veckor sedan gick mina sandaler sönder. Dödsstöten var när dragkedjan delade sig. När jag funderade på att byta ut den såg jag att skorna var trasiga på minst tre ställen på varje sula. Ingen idé att laga tänkte jag och köpte nya. Samma märke igen. Förmodligen en dum idé eftersom de redan är skavda fram trots att jag fettat in dem som de sa i affären. Varannan vecka! Är inte det lite mycket begärt? Och impregneras skulle de med. Varje vecka. Jösses. Jag hade troligen kunnat klara sommaren utan att köpa nya sandaler. Jag har fyra par havaiannas och massor med andra somriga skor jag kunde ha (Vandringssandaler, visserligen fula men funktionella. Kilklackarna jag går i jämt annars. Sandaletter i olika utföranden. Jag hade klarat mig) Är det konsumtionsmonstret som vaknat igen? Och är det ödets nyck igen att de jag just köpt verkar vara så dålig kvalité. Eller bara jag som borde lära mig att det märket inte är särskilt bra? Förmodligen det senare, vilket egentligen är bra för nu har jag chansen att lära mig att ytterligare ett misstag. Trist bara att de alltid gör de finaste skorna.

Svarta listan då. Jo, det går väl ganska bra hittills. Jag fick en sidensjal av min mormor som jag inte kunde tacka nej till. (Eller mer ville inte för den är så fin och jag tänkte att gåvor kanske inte räknas på svarta listan?) Jag har även använt den varje dag sedan jag fick den så den platsar helt klart i min garderob. Ska slänga ut någon jag tycker mindre om för att kompensera.

Dock känner jag inte något behov av att köpa något på svarta listan så som jag gjorde med kläderna. Inbillar mig fortfarande att den kommer bli lätt att hålla.

Nu håller jag monstret stånget genom att köpa kläder till hjärtegrynet istället. Han ska snart börja dagis och då verkar det behövas en hel massa roliga kläder. 🙂 Second hand eller ekologiskt så klart (ytterkläder möjligen undantaget med tanke på hur svårt det var att köpa regnbyxor) Till och med Tradera har fått en renässans här. Någon som har tips på det perfekta dagissetet? Eller bara vad man behöver för dagis? Märkpenna har vi redan fixat, det verkar vara nummer ett.

Jag har planer på att ändå följa med på den årliga second hand rundan på söder senare i sommar med en av mina vänner. Förhoppningsvis med en väl genomtänkt lista över plagg som bidrar till det perfekta setet och kompletterar garderoben. Det får bli ett undantag i årslöftet. Men bara om jag verkligen hittar något från handlingslistan! Det blir nog egentligen svårare än att inte köpa kläder alls. Att lyckas köpa det jag kommit fram till att jag vill ha innan jag hittade det. Snarare än att hitta något och försöka rättfärdiga varför jag ska köpa det, som jag alltid gjort innan.

 

 

9 thoughts on “Konsumtionsmonstret

  1. Intressant! Jag har försökt med köpstopp av kläder i flera omgångar men det är som om jag blir besatt av att shoppa kläder just när jag bestämt mig för att inte handla! Åh, jag måste bara ha ett par skor, sen börjar köpstoppet 🙂 Mitt rekord är 100 dagar och jag vill kunna slå det… jag ”behöver” verkligen inte något enda nytt plagg!
    Så mysigt att handla smått till dagis! Jag undrar om du bor nära Staffanstorp, då kan jag rekommendera deras klädbytardag 28 september. Jag har jobbat där i åtta år men till hösten krockar det med bokmässan så jag kan tyvärr inte åka dit! http://www.klädbytarföreningen.se/
    Men annars brukar jag köpa så mjuka kläder som möjligt till barnen, tror att de gillar det! Och begagnat är ju kanon när alla kemikalier är urtvättade redan! Lycka till!

  2. En bytardag låter ju trevligt! Vi bor inne i Malmö men en utflykt kanske kan passa. Särskilt om det vankas begagnade barnkläder 🙂

    Känner precis som du med köpstoppet. Trodde ju det skulle vara en baggis men kanske är det svårare än jag trott. Ska göra ett nytt försök till hösten tror jag.
    Hänger du på? Kanske är det lättare tillsammans?

  3. Ooh, vilken utmaning! Jag hänger gärna på (och jag har tänkt över det!). Men jag undrar om ett år kan bli för svårt för mig, vad tror du om t ex 1 augusti till 30 november? Kommer du att ha några undantag, om du t ex reser till en storstad och det är rea där? (Då hade jag drabbats av akut abstinens men hade fått fokusera på muséer eller typ åka kanalbåt flera varv till affärerna stänger!) Eller om du blir bjuden på bröllop eller stor fest? Men då kan man ju låna av någon. Är det ok att handla begagnat? Hm, men nej, det är kanske enklast att inte ha undantag… jag hänger på i fyra månader!

  4. 4 månader låter bra! Inga undantag kanske är lättast för att inte bli förvirrad. Men jag antar att kläder till barn är undantagna? Utmaningen gäller bara till oss?
    Jag hade tänkt skaffa något till ett tillfälle i Januari men ska först uttömma möjligheten att låna eller hyra en klänning. Dessutom är det ju två månader efter shoppingstoppet 🙂
    Om jag blir bjuden på något har jag säkert redan något hemma med tanke på min välfyllda garderob!

  5. Så roligt! Då kör vi på det! Ja, kläder till barnen får vara undantagna. Det ska bli spännande och jag tycker det känns mycket bra att vi hjälps åt 🙂

  6. Kul, jag är också med. Tack för tipset, Eva-Maria och Händelsevis! Spännande, utmanande och läskigt, på samma gång. Anki

  7. Vad kul! Ju fler desto lättare och roligare tror jag! Det blir intressant att följa alla och se olika lösningar och sätt att hantera saker. Kanske några insikter också? Det börjar redan kännas så för mig 🙂

  8. Ping: Hjärtat hoppar till | Klädgalen

Kommentera

