Garderobsinventering – väskor

Väskor har jag tidigare haft en tendens att skaffa för många. Mest små aftonväskor, second hand eller på rea. Dock en kategori jag använder ganska lite nu för tiden. Många har jag i alla fall, här kommer en liten uppräkning med start bland de större väskorna.

  • Vandringsryggsäck modell större. Typ 65 liter tror jag. Den har varit jättebra på många långa äventyr men står just nu på vinden. Kanske får den en renässans när vi ska åka tåg med barnvagn och det är svårt att ha en rullväska.
  • Blå rullväska (som syns lite på bild i det här packningsinlägget) 32 liter tror jag den är på. Används till veckopendlingsjobbet som kommer igång igen till hösten. Har redan bytt hjul 3 gånger, vilket jag tror egentligen beror mer på dålig kvalité än slitage.
  • Ryggsäck, 25 liter. Hade jag på backpackresa i Sydamerika och Asien för ett par år sedan. Numera strand- och handlingsryggsäck.
  • Kånken. 2 svarta kånken har jag. Jag fick dem som tack för medverkan på ett Erasmus-event, med logga och lite reklam därifrån. Den ena är alltid packad med babysimgrejer så vi bara kan ta den och åka. Den andra är full med tygpåsar och följer med till mataffären varje vecka. Alltså två ryggsäckar till mataffären eftersom vi är två vuxna som bär. På detta sättet behöver vi aldrig åka och handla med bil. Funkar väldigt bra för oss!
  • Blå mjuk bag från Världsnaturfonden. Fick jag som premie när jag sålde pandasaker för typ 20 år sedan. Kom mycket till användning när vi reste med tåg med liggvagnen. Då passade den perfekt under vagnen.

Handväskor har jag många som sagt.

  • Grön handväska (den hade ett eget inlägg här) används nästan dagligen och är fortfarande i mycket bra skick.
  • Svart handväska med trasiga handtag. Föregångaren till den gröna, som ännu inte lämnat huset. Hade tänkt byta handtagen men var inte tillräckligt motiverad när jag nu har den gröna.
  • Brun handväska. Gillar inte alls och har lovat bort till en kompis som dock inte hämtat den än.
  • Svart lackväska. Min gå-ut-väska som jag har när jag ska vara fin. Favoriten!
  • Vit handväska. Jättefin men jätteliten. Använder dock när den svarta inte matchar. Senast igår!
  • Rosa handväska. En av de där rea-väskorna som inte kom till så stor användning.
  • Fake-Louise-Vuitton-väska. Handtagen trasiga här med. Har lagat den kanske fem gånger men den går alltid sönder. Gillar den jättemycket så kanske ska jag laga den igen.
  • Silveraftonväska. Arvgods från min mormor. Ganska opraktiskt men fin. Mest som prydnad.
  • Grön handväska. Matchar perfekt till en av mina cocktailklänningar. Enda anledningen till att den är kvar. Fast när jag sist hade klänningen valde jag ändå den svarta lackväskan.
  • Ekologisk handväska. Fin tanke men fel modell.
  • 2 st runda handväskor. En blå och en röd. Fina men i helt fel färg för mig. Får inte plats med något alls i dem. Näsduk möjligen. Den röda saknar dessutom en tofs.
  • Blå blommig handväska. Fantastiskt fin men opraktisk eftersom den inte har något axelband. Köpt på en marknad i Thailand. Använde mycket förr men har legat i en påse ett par år. Ställer fram den nu så kanske den kommer till användning igen.
  • Rosa strandväska. Används numera endast för att förvara alla packpåsar. Skulle kunna ha dem i något annat men kan lika gärna fortsätta ha dem i väskan nu när jag redan har den.
  • Brun påsväska som jag köpt på någon festival. Orörd sedan dess. Kanske till en framtida utklädningslåda?

Sex väskor och femton handväskor. Varav en är på väg ut om jag bara kan komma ihåg att ta med den till kompisen som ska få den.

Dessutom har sambon två rullväskor i olika storlek, en lila mjuk bag och två ryggsäckar. Handlingspåsar i tyg finns det med. Kanske tio stycken, varav en en fredad för kläder.

Sonen har en egen mini-kånken och en korgväska.

En skötväska finns också i vår ägo. Just nu använder vi inte den så den borde ligga undanlagd bland alla andra babygrejer.

29 väskor och 10 tygpåsar. Många väskor! Som vanligt är jag värst och borde kanske minska mitt förråd lite.

Kommentera

