Tvätten

Tvätten var länge den tråkigaste hushållssysslan jag visste. Vi har ingen egen tvättmaskin i lägenheten och att boka in en hel eftermiddag med bara tvätten kändes som ett stort slöseri med tid. Jag blev rastlös och kände det som att jag aldrig blev klar. Eftersom tvätten dessutom bara ockuperar ca 20 minuter varje timma kände jag att jag måste få allt annat gjort med. Städa, handla, laga mat. Vi sköt upp tvättandet in i det sista och hade alltid en överfull tvättkorg och inget att ta på oss. Tvättdagen blev således alltid en stressig, tråkig eftermiddag och en kväll med massor av tvätt att vika.

Nu när vi har hjärtegrynet också tvättar vi oftare eftersom han inte har lika mycket kläder som oss vuxna. Tvätten blev ännu jobbigare… Så när jag läste lean@home blev jag lite sugen på att göra något åt saken. Vi har inte samma förutsättningar som familjen i boken (de har hus med egen tvättstuga och hade gjort ett intrikat system för tvättkorg, tvättmaskin, symaskin och allt möjligt) så vi fick helt enkelt skapa ett eget system! Efter att ha provat lite olika varianter har vi sedan ett par månader hittat ett som funkar bra för oss.

Nu tvättar vi en gång i veckan. Alltid på en eftermiddag och alltid när vi båda är hemma på kvällen. Det blir oftast fem maskiner, eftersom vi har två maskiner i tvättstugan behöver man bara gå ner fyra gånger. Så viker vi tillsammans framför tvn när grynet somnat. Vi sparar något program vi båda vill se till tvättkvällen. Ofta Vetenskapens värld eller något annat samhällvetenskapligt.  Då har vi dessutom tid att diskutera programmet. Jag stryker allt som ska strykas (stryka gjorde vi över huvud taget inte innan) Den som hämtar sista tvätten (och städar tvättstugan) bokar en ny tid ungefär en vecka senare.

Efter ett par månader med detta system är alla tre garderober prydligare, renare och mer välfyllda. Tvättkorgen svämmar aldrig över och vi är aldrig utan tvättid för att vi glömt boka. Eftersom jag nu stryker i förebyggande syfte behöver vi aldrig mer hetsstryka något innan vi jäktar i väg eller ta ett annat plagg för vi inte hinner stryka. Nu har jag snart kommit ett varv i min klänningsgarderob, så snart är alla kläder strukna och fina. (Det enda negativa jag hittills kunnat se är att jag nu ser att andra inte stryker sina kläder, det tänkte jag ALDRIG på innan. Förmodligen eftersom jag var skrynkligast av dem alla.)

Dukarna har vi inte kommit ett varv i riktigt än men jag ser fram emot när den dagen kommer då jag bara slänger fram en helt oskrynklig vit linneduk rakt ur skåpet.

Det bästa med det nya systemet är så klart att tvätten blir ren och struken utan att någon behöver bli stressad och upprörd. Dessutom har vi har en trevlig kväll och lär oss ofta något på kuppen. Nu för tiden är tvättdagen något jag ser fram emot!

One thought on “Tvätten

  1. Ping: Rensa ut – tvätt och städ | Händelsevis

Kommentera

