Är jag i hemlighet en kristdemokrat?

Det undrar Göran Hägglund enligt ett utskick som landande i vår brevlåda idag. Lydigt läser jag hans partis program. Jag menar, man vet ju aldrig. Och jag är ovanligt osäker inför detta valet. Vilka ska jag egentligen rösta på? Kanske är jag en kristdemokrat?

I början ser det bra ut, satsa på förskolan och äldrevården. ”Om budgeten är knapp, är det vården som prioriteras högst.” Sånt gillar jag. Vård, omsorg, skola, skulle jag gärna se satsningar på. Jag uppskattar även när partierna säger att man inte kan göra allt, att de säger vad som är viktigast för dem. Jag fortsätter läsa. Mer idrott i skolan. Hmmm, nej där håller jag inte med. Efter att ha läst det här inlägget på kaosteknik.se (samt även genomfört vanlig grundskola och däri bevittnat vad som kan ske i ett omklädningsrum, sett vilka som mår bra på idrottslektionerna och vilka som inte gör det.) tycker jag att det är andra satsningar i skolan som måste göras före mer idrott möjligen kan bli aktuellt.

”Inga trängselskatter i Malmö” – här är jag osäker. Jag är generellt för mindre biltrafik i stan, att stan ska vara till för folket och inte för bilarna. Kanske är trängselskatter en väg dit. Men jag har för mig att det inte gett så stor utdelning som man önskat i Göteborg och Stockholm. Är det bättre med högre skatt på drivmedel?

Ingen stans i partiprogrammet hittar jag något om miljön eller en kemikaliefri vardag. (Utveckling av grön el nämns på ett ställe, i samma punkt som ersättandet av gammal kärnkraft med ny. Kärnkraft är jag helt emot) Hur kan man leva och verka i samhället av idag utan att ha med NÅGOT om miljön? Det förstår jag bara inte. Noll respekt vunnen här. De hade ju kunnat få in det som en egen punkt under rubriken ”Det här vill vi göra” i alla fall. Jag får helt enkelt anta att de inte vill göra något alls för miljön. Där kunde de redan räkna bort mig. Är mina hjärtefrågor inte ens med hjälper nog inget.

Kultur har de inte heller skrivit något om. Men jag tror att kultur är en riktigt viktig del av ett bra samhälle. Vård, skola och omsorg är såklart viktigt men vad för samhälle får vi om ingen satsar på kultur? Inte ett samhälle jag vill leva i i alla fall.

Meningen ”vi säger nej till kvoterad föräldraförsäkring” sätter spiken i kistan. Jag är helt klart för den tredje pappamånaden och i förlängningen även en helt individualiserad föräldraförsäkring. Ska det bli någon förändring i uttaget av föräldraledighet tror jag staten ska föregå med gott exempel och lagstifta om saken. På vilket sätt skulle det vara dåligt med den tredje pappamånaden vill jag fråga mr Hägglund. Vad blir sämre av att familjer delar mer lika på föräldraledigheten?  KD säger ju sig vilja satsa på familjen. En mer jämställd familj där båda föräldrarna tar ansvar för barn och hushåll borde ju ligga helt i linje med deras politik.

Svaret på frågan är helt enkelt NEJ. Jag är inte en kristdemokrat. Nästa gång ska jag kolla närmare på vänstern. Kanske är jag en vänsterpartist?

 

5 thoughts on “Är jag i hemlighet en kristdemokrat?

  1. för första gången så vet jag inte vad jag skall rösta på, jag har alltid varit väldigt säker men det har hänt ganska mycket den sista tiden och nu står valet mellan två partier som kanske kommer under eller nära gränsen. Det är inte lätt. Vänster eller F!?
    Ala har ju delar som man helst vill undvika men dom skulle kunna få det att spåra ut lite minde förhoppnings vis.

  2. Angående idrott, jag tror att idrott är nödvändigt då alla föräldrar inte har samma möjlighet att hålla sina barn aktiva och det ökar effektiviteten på andra ämnen genom en lugnare klassrums miljö mm.
    Dokumentären hanterar bland annat vad som händer i skolan när idrott har plockat bort till förmån för andra ämnen. Se värd finns till 28:e bara.
    http://www.svtplay.se/video/2252070/overvikten-i-usa/avsnitt-3-barn-i-kris

    Det kanske är sättet som lektionerna är upplagda på som skapar en stor del av problemet.

  3. Ska kolla på dokumentären men jag tror även som du att problemet är hur ämnet är upplagt. Det finns ju massor av sätt att röra sig utan att det måste betyda bollsport och en gång per termin redskapsgymnastik (så såg det ut för mig)
    F! har jag också funderat på. Mer jämställdhet kan ju aldrig bli fel. Ska bara läsa på lite om dem först…

  4. Jag blev rekommenderad att se den här filmen om F! skall tydligen vara bra, tänker se den i kväll.
    http://www.schyman.se/homeparty/

    Min upplevelse av skolidrott är ju baserad på waldorf där vi hade mycket simning på hösten och friidrott på våren blandat med mycket annat. De som hade det svårt i många andra eller till och med det mesta fick möjlighet att glänsa i något ämne, vi valde tex aldrig lag själva utan det delades in el lottades. På våren var deflesta lektioner utomhus (idrottsalen var ombyggd till scen för 8orna fas teater/musikal 2 månader). Men å andra sidan var vi en klass som sprang till fotbollsplanen på rasterna eller basket och den var upptagen, så det kanske inte är så representativt. sport blev något som man gör tillsammans som lag och ett samarbete snarare än solo insatser, det var inte viktigast att ha den bästa skytten för om man hjälps åt så går det bra ändå.
    Och senare LM där typ alla idrottade på fritiden.

  5. Ja, det är säkert olika beroende på vilken erfarenhet man själv har. (som i allt annat med?)
    Ska kolla på Schyman i veckan och göra en grundlig utvärdering 🙂 Vänstern är ju fortfarande aktuella, mitt hjärta klappar nog rödare än jag trott innan men jag vill gärna veta hur det var med Malmö Live först. Ska uppdatera inlägget när jag fått tag i en vänsterpartist.

Kommentera

