Förutfattade meningar

Mitt lilla hjärtegryn har blivit så stor att han börjat förskolan. Det känns lite som ett nytt liv som börjar nu när alla i familjen ”jobbar” samtidigt. Vad mycket tid vi får tillsammans plötsligt!

Med förskolan kommer automatiskt alla andra barns föräldrar. Man får liksom dem på köpet. De första dagarna höll de på att driva mig till vansinne. Det var hipsterpappor som färgade håret grått och sa meningar som:  – Ja, jag är ju KONSTNÄR. Och: – Nu kände jag att det blev lite mycket ”nej” på sångstunden, jag hoppas du kommer jobba på det. Barn med könsneutrala namn, könsneutrala frisyrer och könsneutrala kläder. Gärna lagom urtvättade från Polarn o Pyret. Mammor med kreativa yrken ur den medvetna medelklassen. Sådana som vet sina rättigheter och inte skäms för att påpeka dem. Föräldrar med protestlistor som bara ville ENGAGERA sig. Föräldrar som ville veta exakt var det var för plast i muggarna, haklapparna, galonet på dynorna, om äpplena verkligen var ekologiska och om det serverades något socker till barnen.

Nej men vänta, det där sista lät ju precis som jag! Jag är ju faktiskt också en mamma ur den kreativa medelklassen. Kanske till och med en hipstermamma? Förmodligen var jag jobbigast och präktigast av dem alla. Förmodligen drev de mig till vansinne för vi är så otroligt LIKA.

När jag väl kommit fram till det hade jag sällskap med två mammor efter lämningen idag och insåg att de var typ världens trevligaste, att vi har väldigt mycket gemensamt och att vi förmodligen kommer bli bra vänner.

Ännu ett möte med mina förutfattade meningar.

Kommentera

