Lektältet

Bord översikt

Min son är i kojbyggaråldern nu. Jämt vill han bygga kojor, eller kanske mest att vi ska bygga kojor åt honom. När jag hade lagt en filt över vårt soffbord för femtielfte gången denna sommaren kom jag på att jag sett en annan variant av koja under soffbord på pinterest. En lite mer stabil variant, dessutom rolig att fixa själv. Jag satte genast igång. Nu, ett par månader senare är den äntligen klar. Vilket jätteprojekt det blev! Men kul var det och många av mina överblivna tygbitar har nu fått nytt liv. Inlekt är det också. Bara vissa av sonens gosedjur är välkomna i kojan har han bestämt. Hästen är en av de lyckliga utvalda.

Bord uppifrånUppe på bordet gjorde jag som en bilbana och garage av gamla jeans. Husen och bilarna som syns på bilden fick hjärtegrynet av sin morbror och moster i 1-års present. Jag vet att sECOnd säljer likadana.

Av tygbitarna kan man se överblivna bitar från en gammal väggdekoration och en sparkdräkt min mormor sydde till mig. Samt överblivet från fotsacken jag gjorde till vår begagnade vagn.

Bord gardinerEn sida fick ett fönster med gardiner fästa från insidan. Några gamla tygblommor och applikationer hade jag också liggande. Den gula blomman är gjord av sidenband.
Bord dörr öppen

Dörren gjorde jag ganska stor så man lätt kan krypa in. När den är stängd fästes den med kardborreband. En liten bit kardborre fäster upp den på väggen så den kan vara öppen med, som på denna bild.

Insidan av dörren är ett tyg som tidigare satt på våra matgruppsstolar.

Bord dörr

Dörren är gjord av ett ofärdigt lapptäcke min mamma började med på typ 80-talet? Liten hästapplikation köpte jag på Panduro, faktiskt det enda jag köpte nytt. Alla andra bitar hittade jag i gömmorna. I bakgrunden kör hjärtegrynet sin taxi. Snart parkeras den i garaget.

Bord garageport öppenGarageporten öppnar nästan hela sidan. Knyts upp med band, lite svårt för sonen än men vips har han lärt sig det med.

Bord garageportNedfälld garageport av sambons trasiga gamla jeans. Sonen bygger kojor av soffkuddarna i bakgrunden.

Bord fönster

Kiosk/fönstersida med rullgardin. Man kan fästa upp den med hakar från insidan fast tyvärr har jag ingen bild på det. Det syns ju lite på första bilden i alla fall. Sonen grejar med sopbilen som kom med trästaden.

Det här var ett kul, fast stort projekt. Nu funderar jag på utklädningskläder. Kanske blir det nästa syprojekt.

 

 

 

 

13 thoughts on “Lektältet

  1. Jätte fint, och så många funktioner, jag gjortde en mantel till syster förra året, ganska lätt att göra. Hon har fått en väldig massa prinsses klänningar ala diseny, och jag tyckte det var hög tid för något som faktiskt tål att springa runt med. Använd en tröja som mall bara för att få axel kurvan bra.

  2. Tack! Faktiskt sjönk tygbitsnivån i sylådan ett par centimeter, men den går fortfarande inte att få på locket. Ett par projekt till krävs nog för att få bukt med det oändliga pysselmaterialförrådet. Har du samma problem? Fler idéer för att minska nivån? Har funderat på lapptäcke men jösses vad det verkar vara mycket jobb!

  3. Superfint, det blev jag sugen på att göra till mina pojkar. Hur har du gjort för att den ska stå stadigt? Är det golv också? Tack för inspirationen? Ha en fin dag, Karin

  4. Tack! Ja, gör det! Det var ett kul projekt och massor med överblivet tyg kom till nytta. Det är ju gjort som en formsydd duk, så det är lika stadigt som bordet det ligger på. Vårt soffbord är det som är under. Dock såg jag på pinterest en tjej som gjort ett tält som passar på ett spelbord, de är ju lite högre så det kanske är ännu bättre egentligen.
    Vissa av väggarna håller att luta sig mot. Men garageporten gör det ju inte. Om jag använt ett mellanlägg som var lite stadigare hade nog väggarna blivit lite bättre tänker jag. Men nu är det i alla fall lätt att fälla ihop och stuva undan.
    Inget golv, det fick räcka med matta under 🙂

  5. Aha, på det viset! Smart gjort. Får tänka ett varv till! Tack för svaret. 😀 /K ps, måste bara säga att det är så kul att vi alla är olika, höll på att falla ur stolen när jag såg hur många klänningar o kjolar du har. Har alltid önskat att jag var mer en klänning o kjol tjej… Men icke. Själv har jag en kjol o en klänning! Men desto fler koftor o stjortor 😉

  6. Hihi, ikväll kommer sista klänningskategorin! Helt galet egentligen men när jag är klar med rensningen är det nog lite färre. Som om man blir färdig med att rensa förresten…

  7. Ping: Rensa ut – leksaker | Händelsevis

Kommentera

