Närpolitik

När valet närmar sig brukar jag alltid läsa på lite vad de olika partierna vill med Sverige. Deras stora mål och övergripande ideologier. Vad jag tidigare missat att tänka på är vad de vill med mitt närområde. Vilket ju egentligen är ganska korkat för det är förmodligen mitt närområde som påverkar mig mest.

De senaste veckorna har vår lokaltidning haft en liten utfrågning av politikerna om vad de vill med bland annat kronprinsen, fridhemstorget, ribban, hundrastplatsen, fågelproblemen i slottstaden, trafiken på mariedalsvägen, trafiken i innerstaden och tiggeriet.

Min kortversion är:
M och SD är skrämmande överens. De vill lösa alla problem genom att bygga fler parkeringsplatser, ta bort farthinder, minska parkeringsavgifterna, se till att folk håller reglerna bättre och mota över problemen på fastighetsägarna/Polisen/EU/Rumänien.

Alla övriga partier vill ungefär samma sak. (MP tycker lite hårdare på djurskydd, V drar allt lite lite längre) Göra mötesplatser (okej, det var nog mest S) öppna café, satsa på torghandel, minska trafiken genom att satsa på kollektivtrafik/höja p-avgifter/bygga bostäder med bra pendlingsmöjligheter, se till att ribban får vara okommersiell, hjälpa utsatta människor med boende och stärka frivilligorganisationerna.

De ante mig. Bara jag undviker de två översta är jag alltså någorlunda i hamn.

Lite ironiskt är det dock att S går till val på att minska barngrupperna på förskolan till 15 barn per grupp. På min sons förskola är de 23 barn i varje grupp. Här har S regerat i nästan 100 år…

Kommentera

