Garderobsinventering – ”den lilla svarta”

uniform-project

Den lilla svarta ska ju vara det mest användbara plagget i en kvinnas garderob. Om man tvivlar kan man läsa den här bloggen om en tjej som använde sin lilla svarta varje dag under ett år, fast på olika sätt. (Bilden ovan är från hennes hemsida)

Min garderob innehåller ganska många ”lilla svarta”. Det visade sig vara svårt att hitta den perfekta. Så det blev väl det gamla vanliga med kvantitet framför kvalitet. Helst hade jag bara velat redovisa en klänning är nedan men dit har jag inte kommit än.

Alla klänningar här nedan är alltså svarta 🙂

  • Halterneck men sned skärning i nederkant. Mest använd.
  • Stickad med lång ärm. Varm men bra på vintern.
  • Sidenklänning med spets i ärmslut och fåll. Fin men kräver skärp eftersom midjan sitter lite lågt.
  • Helspets. Får mig att se ut som en nunna/organist. (varning för förutfattade meningar igen!!!) Kliar lite. Kanske ska ge bort till en kompis som en gång sa att den var snygg.
  • Knälång med polokrage och statement-dragkedja. Icke att missbrukas. Men fantastisk när den väl kommer på!
  • En med knappar fram. Öppnade alla knappar och insåg att detta är en långkofta! Min nya favorit som bara hängt i garderoben i säkert tio år. Vilket fynd!
  • Handmålad från Brasilien. Min kusin hade den på sin stundetbal. Borde gett bort den när jag hade chansen. Ska maila henne och fråga om hon fortfarande vill ha den, själv har jag aldrig använt den.
  • Vadlång i siden. Svåranvänd men väldigt vacker. Kanske någon av er läsare har en idé till hur jag ska använda denna? Den är alltså i tunt siden, nästan som ett nattlinne, vadlång och med spets runt halsen. Armlös.
  • Hellång med tunna band. Använde en gång under graviditeten. Egentligen tillhör den en kompis, hamnar i lämna-tillbaka-lådan.
  • Knälång med knyt. Ut genast! Fläckig och dann.
  • Silkig med vita mönster. Min go-to varje nyår.
  • Ekologisk med vita mönster och fickor. Jättefin men tyvärr lite svår att få på. Borde använda oftare.
  • Mönstrad från Thailand. För små ärmhål, aldrig använt. Ut!

Alltså 13 lilla svarta! Två ut direkt och tre på väg ut. Fortfarande 8 kvar….

Funderar på om jag borde fota kläderna jag inventerar. Är det av intresse för läsarna? Eller blir det för mycket kläder så man inte orkar kolla?

För övrigt har ekomammaistan ett bra inlägg idag om att vårda sina saker. Känner mig träffad där. Ska bli bättre på det!

Bild från The Uniform Project

One thought on “Garderobsinventering – ”den lilla svarta”

  1. Ping: Garderobsinventering – klänningar | Händelsevis

Kommentera

