1/2-vägs i köpstoppet!

Idag är vi halvvägs i köpstoppet! Grattis till oss alla som är med och kämpar!

Nu börjar det kännas lätt här. Lite för lätt kanske. Innan man vet ordet av kanske man står där i en liten affär med shopping-påsen i handen. Eller har klickat hem något på internet. Köpstoppet är inte en omedveten vana ännu. Jag måste tänka på det för att vara medveten om det. (Klädgalen har ett bra inlägg om detta som heter ”Vill du gå upp för trappan med mig?”)

Men eftersom detta bara är halvvägs så har jag ju ytterligare två månader på mig att låta den medvetna vanan bli en omedveten. Då tror jag det blir lätt på riktigt.

Inga fadäser (mer än plåstrena då) och inga direkta svårigheter sedan sist. Jag har nog inte ens varit inne i en affär som säljer kläder denna månaden.

Jag försöker använda alla kläder i min garderob nu och hittar hela tiden plagg som egentligen inte borde få bo hemma hos mig. Senast idag var jag med på en ergonomiföreläsning och kände direkt att mina skor inte egentligen lämpar sig att stå upp i. De faller under kategorin ”sittskor” eller ”fin-gå-skor”. Undrar om detta blir slutet för klackisar till vardags och intåget för platta, fotriktiga skor i framtiden. Det tilltagande lekplatshänget talar ju också för att klackskorna står oanvända snart.

Jag märker att köpstoppet sprider sig. Varje gång jag tar fram kontokortet tänker jag till; behöver vi verkligen detta? Hittills har jag alltid kommit fram till att det gör vi minsann inte. Inga nya prylar har jag tagit med hem denna månad.
Sambon däremot, fick en ny router/modem/brandvägg/elektrisk pryl/eller nått på posten igår. Jag blängde på dess flamskyddsmedelblänkande yta och beordrade daglig vädring av rummet den står i. Dock fixade den till vårt knackiga internet så helt kan jag inte förkasta den.
Men inget annat!

Nytt sen sist är att jag gått ur alla shoppingrelaterade (och de flesta andra med) maillistor jag varit med i.
Egentligen fattar jag inte varför jag inte gjorde det tidigare. Jag köper ju aldrig något från dem. Men nu med köpstoppet öppnar jag dem inte ens. Då fattade jag äntligen hur olönt det var att få dem. Mailbördan lättade betydligt och den kommer bli ännu lättare i takt med att jag går ur fler listor.
Nästa gång tjejen i kassan frågar: ”ska du inte bli medlem i vår kundklubb? Det är helt kostnadsfritt och du får förmånliga rabatter.”
Ska jag i alla fall fråga: ”Mail- och pappersutskick då? Om man får det vill jag inte vara med. Inte om det krävs ett klubbkort heller.”

Fast det lär ju dröja tills jag får anledning att använda mitt ny inövade svar. Jag har ju köpstopp i två månader till!

Lycka till att köpstoppare!

RensaUt
Klädgalen
När jag vill leva
Granntanten

2 thoughts on “1/2-vägs i köpstoppet!

  1. Så bra det går! Jag håller med dig att det sprids till andra områden också. Det känns bra att kunna ställa sig frågan ”Behöver jag verkligen det här?”. Nu märker jag också vilka kläder jag tycker om och använder och vad jag faktisk skulle behöva. I helgen sålde jag saker på loppis, bl a några av mina kläder och fem par skor! Det kändes riktigt bra! Fortsatt lycka till och tack för hjälpen! Jag hade haft svårt att klara det utan er… Kram Eva Maria

  2. Ja, det hjälper verkligen att vara fler! När jag känner att jag måste stå för mina handlingar (i mer än en bemärkelse) inför er tar jag mer genomtänkta beslut. Dvs. att inte köpa något alls 🙂

Kommentera

