Plastbantning i köket

plastSåhär såg vår plastsamling ut för lite mer än ett år sedan. Då hade jag precis bestämt mig för att försöka bli av med all plast i vårt hem. Jag hade hört att köket är både lättast att plastbanta och hälsovinsterna där är störst. När jag plockat fram allt detta ur våra köksskåp blev jag ännu mer motiverad. Jag bestämde mig för att ha en generös tidsplan. Fem år sa jag till min sambo, fast det var mest för att inte han skulle få panik och tycka jag var allt för jobbig. Egentligen tänkte jag att jag skulle vara klar i alla fall med köket tills nu, alltså ett år.

Många av sakerna vi gjort oss av med under året har vi inte ens ersatt, det visade sig att vi inte behövde dem. Matlådor av metall har jag köpt på tradera och skålar av metall och glas bytte jag till mig i en facebookgrupp. Skärbrädor i trä och redskap i trä har vi köpt nya. Kan tillägga att vi inte alls har samma mängd redskap längre. När vi blev tvungna att välja med lite större omsorg valde vi att inte ha lika mycket saker. Intressant bieffekt! Jag var i stort ganska nöjd med hur det gått tills jag idag tog fram allt vi ändå har kvar, jag trodde bordet skulle vara tomt, istället ser det ut såhär:

bild 2Det är visserligen betydligt färre grejer, och jag kan direkt tillägga att på förra bilden hade jag glömt mixern och degblandaren. De hade vi alltså redan då. Barn-mat-setet i förgrunden använder vi inte så det är oklart varför det finns kvar här, vi gav bort två set och tänkte väl att det kan vara bra att ha ett i reserv. Nu är det endast när någon mamma kommer på besök och frågar efter plasttallrik det kommer fram. Där borde jag kanske sälja in det plastfria livet istället för att ha en backup och slippa ta en potentiellt obekväm diskussion. (Hamnar på listan över allt man borde göra!) Nappflaskan har vi kvar efter att glasflaskan gick sönder under semestern och kris uppstod innan vi kunde skaffa en ny. För att ha någon alls köpte vi en i polypropylen från ica maxi. Nu har vi köpt en klean kanteen som man inte kan krossa mot ett stengolv så kanske kan reserven få åka ut.

Skärbrädan har vi kvar för att skära kött och kyckling. Slickepotten har jag inte hittat någon bra ersättare för. Likaså bananfodralet. Fyra matlådor (två är i frysen) finns kvar. De i metall duger inte till soppor och grytor och tills vi köpt större i glas har vi kvar dessa fyra. De är från Ikea och ska vara av matvänlig plast. Dock får de aldrig mer åka i micron.

Till de saker vi köpt som ersättare för plastgrejerna finns tyvärr ofta någon del av plast. Oftast locket.

bild 3

 

Kan tillägga att det finns fem till lock för små lådor och två till drickkorkar till klean kanteen-flaskor.

Slutsatsen är att även om jag ersatt många plastprylar med metall eller glasgrejer är det svårt att bli av med all plast. Alla dessa tillbehör kommer jag nog inte ifrån. Jag kan i alla fall konstatera att jag kraftigt reducerat mängden plast i vårt kök. Om ytterligare ett år hoppas jag ha ännu mindre plast kvar!

Om man vill fördjupa sig i plastbantningsinlägg från andra bloggare kommer här en länklista:

Underbara Clara – inlägget handlar om kemikaliebantning i hemmet men tar upp plaster på många ställen.

Ekomorsan – här berättar Angelica vad de olika plasterna är och här om vad hon ersatt dem med.

Ekomammaistan – ett mycket bra inlägg om alternativa plaster.

Fröken Ekoreko – en sammanfattning om bättre o sämre plaster och vad återvinningssiffrorna står för

 

Har ni fler bra länkar på lager så tipsa mig gärna!

4 thoughts on “Plastbantning i köket

  1. Jag köpte ett gäng på laplandecostore.se, de har varit jättebra alla gånger jag haft kontakt med dem!
    medvetenmini,se har också vet jag, har dock inte provat dem än.
    Vi har haft stekspade och spagettislev från Ikea men de har redan gått sönder tyvärr.
    Hoppas du hittar något bra!

  2. Fin blogg! Väldigt intressant att läsa om andras liv på deras villkor. Jag gillar bloggvärlden! Jag har ett tips! Du nämnde att du inte kan ha soppa i metallmatlådor. Men jag har soppa i en honungsburk i glas. Det är hur smidigt som helst! Tar liten plats, ingen plast och locket är astätt! 🙂

    Anna

Kommentera

