Rutinerna

Klockan ringer 4.30 och jag masar mig upp. Slå på en redan laddad kaffebryggare. Gör mig i ordning, allt är redan framlagt för att minimera förvirring och tidsslöseri. Häller upp kaffe i stålmuggen, packar ner färdigbredd macka, matlåda, liten burk med grönsaker, ett gäng frukter. Inte glömma datorn.
Cyklar till centralen. Ställer cykeln i en av Malmös tvåvåningscykelställ. Köper tågbiljett. Väntar lite på perrongen. Tåget kommer, väljer tyst kupé. Dricker kaffe, äter macka, läser tidning. Efter Hässleholm kommer datorn fram. Knattra knattra knattra, tänka tänka tänka. Plötsligt framme i Karlskrona. Går den lilla biten till jobbet. Framme 8.30. Jobba, jobba, pausa, jobba, luncha, jobba, möte. Lite bråttom. Går fort till tåget. Ny biljett. Tåget går 14.47, tysk kupé, mer dator, mer knatter, tänker lite långsammare nu. Efter Lund packar jag ihop. Sträcker på benen. Hoppar av tåget 17.30, hämtar cykeln, cyklar till förskolan. Hämtar liten parvel som varit där sedan 15 när sambon lämnade honom. Hem och äta macka och “bick” (mjölk på hjärtegrynska) Natta, fixa allt inför morgondagen. Somna 22. Allt börjar om igen…

Sådana här dagar är det rutinerna som räddar mig. Hade jag inte vetat exakt vad jag skulle göra hade jag aldrig fixat det. Men lika viktigt är att det finns lediga dagar runt om kring för att hinna förbereda allt och komma ikapp med saker som inte hinns. Sådana här dagar blir inget annat gjort än det som är helt nödvändigt. Nödvändigt för att JOBBET ska fungera alltså.

Till våren blir det annorlunda.

2 thoughts on “Rutinerna

  1. Hahahaha! Tysk kupé! Det är där jag trivs bäst 🙂
    Hade varje dag varit såhär hade det förstås inte gått. Två till denna veckan. Nästa jobbar jag hemifrån. Tack o lov för det!

Kommentera

