Jobbet, skolan och familjen

Den prioriteringsordningen känns helt fel. Ändå är det så vi lever just nu. Vi tittar varje vecka på våra arbetstider, fyller ut alla luckor med skola. Blir det något över lägger vi den på varandra.

Istället hade jag velat planera in våra familjeaktiviteter först. Se till att det varje vecka finns plats för ett par förmiddagar i parken tillsammans allihop. Kanske någon liten utflykt varje vecka. Planera in att träffa en vän och träffa gemensamma vänner. Planera in alla bestyr som måste fixas, matlagning, handling, tvätt och städ.

För min personliga stimulans vill jag gärna jobba lite och gå lite i skolan. Jag tror att hjärtegrynet kan tänka sig att vara lite på förskolan.

Men bara på den tid som blir över.

Till våren går jag ner till 50 % på jobbet. Jag längtar otroligt mycket efter det. Jag hoppas att det ska förändra prioriteringsordningen.

Jag kan tänka mig att hämta på förskolan klockan två varje dag och att vara helt ledig i alla fall tre dagar i veckan. Det blir alltså 24 h i veckan. Lite mer än halvtid. Jag hoppas det ska vara lagom.

2 thoughts on “Jobbet, skolan och familjen

  1. Spännande att läsa om din kommande 50% tjänst. Just nu jobbar jag inte utan är hemma med sonen och ska vara det tills han är 3 år ca. Men sen säger jag som dig, 50% och inte mer. Grejen är väl bara att hitta ett sådant jobb..

  2. Ett sånt jobb ja. Fast jag tänkte också det, att på just mitt jobb skulle det vara omöjligt. Kanske blir det mest min förlust (i pengar då) men jag har bestämt att ändå prova. I värsta fall jobbar jag lika mycket fast för halva lönen och då är det ju läge att tänka om… Vi får se hur det går helt enkelt!
    Vad skulle du ha för jobb om du fick drömma helt fritt då? 🙂

Kommentera

