LUDDE + extra krom?

För någon vecka sedan var jag en sväng på Ikea för att byta ut de sista plastmatlådorna mot en glasvariant. Jag hade blivit tipsad om att Ikea hade en bra som också var ganska billig så jag och sonen begav oss dit. Ett lagom äventyr för en springig 1,5-åring, åka buss, åka rulltrappa, åka rullband, allt hans med.

I alla fall såg jag en stor hög med mjuka mysiga LUDDE-lammskin och började fundera. Eftersom vi nyligen köpt ett ekologiskt, kromfritt skinn till sonen var jag även lite påläst. När jag kom hem mailade jag följande mail till Ikea:

Hej Ikea!
Häromdagen var jag på ett av era varuhus och såg en hel hög av mysiga fina fårskinn. Nu funderar jag på hur fåren haft det? Var föds fåren upp och hur har det de innan de slaktas? Används köttet också? Till vaddå?
Jag har nyligen köpt ett ekologisk garvat fårskinn från en annan tillverkare, det skinnet är alltså inte garvat med krom utan har en svagt gul baksida. Jag noterade att era skinn har en mer grå baksida. Innebär det att de är garvade med krom? Hur ser ni på det?
Tacksam för svar!

 

Idag kom svaret:

Hej,

Tack för att du uppmärksammar viktiga frågor.

IKEA erbjuder dessa skinn- och läderprodukter, för att IKEA vill kunna erbjuda sina kunder en stor variation produkter att välja på, i olika designer, material och prisklasser. 2012 beslutade IKEA sig för att införa en djurvälfärdspolicy eftersom att IKEA inte accepterar någon form av djurplågeri och arbetar ständigt för att sätta djurens hälsa först genom hela kedjan. I policyn tas aspekter som bl.a. tillräckligt utrymme för djuren, färskvatten och snabb diagnoser/behandlingar av djuren upp.

Majoriteten av skinn- och läderprodukterna kommer från Brasilien, Argentina, Nya Zeeland och Chile. IKEA försäkrar sig att behandlingen av djur överensstämmer med policyn genom att sätta krav på dokument och spårbarhet hos leverantörerna. IKEA genomför kontinuerligt granskningar för att se till att policyn följs. Förra året genomförde IKEA över 1000 granskningar, varav 700 var oannonserade. Vårt mål är att 2017 så ska alla skinn- och läderprodukter vara fullt spårbara och tillverkade på ett sätt som skyddar miljön och respekterar djurens välfärd. Även köttet tas till vara vid slakt och skinnet blir då en produkt vi använder.

Allt läder på IKEA är tom idag kromgarvat. Det finns inget krom kvar i lädret efter garvningsprocessen så kunden ska inte behöva känna sig orolig för att det skulle kunna läcka. Vi använder inga ytbehandlingar som är skadliga för människor eller miljö, vi använder exempelvis aldrig flamskyddsmedel.

LUDDE och våra övriga läderprodukter genomgår samma garvingsprocess men här är det viktigt att understryka att fårskinnen inte rekommenderas till barn pga att det finns en risk för att fibrer av ull kan lossna och fastna i barnets hals.

Även om inget krom finns kvar i den färdiga produkten så påverkas miljön negativt i produktionsskedet och av den anledningen  så övergår IKEA till kromfri garvningsprocess för alla soffor den 1 oktober och innan VÅ15 är slut så ska all läderproduktion på IKEA vara kromfri. 

Du kan läsa mer om hur IKEA Sustainable arbetar i hållbarhetsrapporten:

http://www.ikea.com/ms/sv_SE/pdf/sustainability_report/sustainability_report_2013.pdf

Hoppas att detta är svar på dina frågor.

Med vänlig hälsningar

Pernilla Andersson

IKEA

 

 

Jag tycker att det är viktigt att företagen jag handlar av uppmärksammar sina kunders frågor och funderingar. Det finns inget värre svar än: Våra kunder efterfrågar inte det/den varan/vill inte betala ett högre pris för det.

Det blir ju som att säga: Du är inte vår kund, alltså skiter vi i vad du vill ha.

Jag är nöjd med den kontakt jag haft med Ikea innan, de erkänner ofta att de inte gör allt, men att de försöker och är på väg mot en miljövänligare/mindre kemikaliestinn produktion. Ikea är ju ett jätteföretag så det är väldigt viktigt att de går i förväg. Sen kan man ju tycka vad man vill om deras syn på att betala svensk skatt, jag personligen tycker det är förkastligt att de inte gör det i större utsträckning. Kanske ska mitt nästa mail handla om det…

2 thoughts on “LUDDE + extra krom?

  1. Jättebra att du mailade och frågade! Fint att du fick så snabbt och utförligt svar. Det är ju vi konsumenter som måste utöva vår ”makt” för att förändra. När producenter inte följer regler eller när det inte finns regler för vissa områden får man tänka själv.
    Jag håller med dig om skattefrågan också. Själv blir jag ibland trött när företag berättar att de skänker stora summor till välgörenhet (vilket i sig är jättebra såklart) men sen skattar de mindre och inte på hemmaplan. Då blir det lite som man själv kan välja var man vill att sin ”skatt” ska gå till. Och det är typ finare att ge pengar till välgörenhet än till skatt – betalar man för mycket skatt är man korkad.
    PS! Det nya ekologiska fårskinnet låter jättemysigt 🙂

  2. Bra poäng det där med välgörenheten! Jag stör mig också otroligt på när folk inte vill betala skatt men är så ”goda” när de ger till välgörenhet, då undrar man ju hur de tänker där. Den diskussionen förtjänar nästan ett eget inlägg 🙂
    Det ekologiska skinnet är jättefint och mjukt och mitt samvete för det är rent som snö! Bästa kombon!

Kommentera

