Nyttiga November – vecka 1


Nu har första veckan av Nyttiga November gått och jag summerar lite.

Hittills har det gått ganska bra. Jag har missat tre gånger, av tre olika anledningar. Första gången var på lekplatsen i måndags, en av de andra föräldrarna bjöd på digestivkex och jag tog ett utan den minsta tanke på dieter, vad som fanns i , eller något annat. Jag var bara glad att det var mig hon bjöd och inte min son, som jag ju inte låter äta socker. Jag glömde helt enkelt bort att jag hade en matplan att följa.

Andra gången var på brunch hemma hos en kompis, hon äter sedan något år tillbaka inga mejeriprodukter och heller inget gluten. Jag tänkte att det var idiotsäkert att äta hennes mat. Hon hade stekt bovetepannkakor, väldigt spännande tänkte jag och provade genast. De var väldigt goda men i efterhand fick jag veta att det var socker i dem. Det hade jag ju inte alls tänkt på. Jag vet att hon dragit ner på socker och trodde hon lät bli helt men tydligt inte. Här visste jag helt enkelt inte.

I förrgår hade jag det tredje avsteget. Jag blev bjuden på fika hos en kompis som ansträngt sig och bakat vegankladdkaka eftersom en trejde kompis, som också var där, är vegan. Då kunde jag inte komma dragande med mina nya idéer. Jag åt helt enkelt ändå och såg det som en lyx. Väldigt gott var det.

Förutom de tre fadäserna har veckan gått väldigt bra! Jag äter färgrik, vacker mat och känner mig kanske lite piggare ändå. Men jag tror att om det ska bli någon riktigt skillnad i hälsa måste jag nog hålla på ett tag till. Det duger inte med bara en vecka.

Granntanten frågade vad jag skulle äta och här kommer en lite redovisning av en dagsmatsedel.

Frukost – Havregrynsgröt. Gärna med nötter, torkad eller färsk frukt eller bär till, och sojamjölk om det finns hemma. Jag har även passat på att äta upp gamla frysta fruktpuréer som fanns kvar sedan hjärtegrynets puréfas. De passar perfekt att ha på gröten.

11-fikat – Frukt eller torkad frukt. Ört-te de dagar jag varit frestad att ta en kopp kaffe.

Lunch – Medtagen matlåda, oftast gårdagens middag.

Eftermiddagsfika – Frukt igen eller dadelbaserad bar/boll. Smoothie de dagar jag varit hemma vid den här tiden. (Dadelbollar är för övrigt det godaste som finns! Mer om det en annan dag.)

Middag – Mest har vi ätit grytor. Räkgrytan med svarta bönor var mest populär hos sonen. Fiskrätter funkar också bra, en bit lax bakad i ugnen med lite olika grönsaker till är lätt. En dag åt jag och sonen lite mezeliknande middag med massor av smårätter.

Kvällsmat – Om jag är riktigt hungrig gör jag gröt eller en lite matigare smoothie med banan, havregryn, frön och sojamjölk. Är det bara lite fika som är aktuellt har vi satt fram olika nötter och uppskuren frukt som snacks.

Min nya favorit är chiapudding. Jag har haft en på svällning i kylen nästan varje dag. Den mättar lite men känns som en efterrätt (vi hade det som efterrätt en dag när vi hade middagsgäster, det uppskattades mycket, även av dem) Vi har ätit den med blåbär och nöthack. Till och med min sambo var positivt överraskad och förkunnade glatt: Jag vill ha en egen! Efter första smakprovet av min. Sonen tyckte nog mest att det var ett roligt ord, han vill gärna säga det men inte så gärna äta.

Över lag har det inte varit svårt att hålla sig till matrestriktionerna när jag varit hemma. Det är när jag är ute och flänger det varit lite motigare. Igår skulle jag vänta på tåget i Kristianstad i 40 minuter. Jag var väldigt hungrig men hade ingen mat med mig. Jag letade en stund men fick sen inse att det blev omöjligt att hitta någon mat jag kunde tänka mig att äta på så kort tid. Istället köpte jag en påse nötter och en färdig smoothie på pressbyrån.

Visst är det lite märkligt att all snabbmat eller färdigmat är baserad på vete eller mjölk? Det räcker att gå in på någon av de stora kedjorna i café-, restaurang- eller kioskbranchen för att bevisa det. Det är bara socker, mjölk och vitt mjöl var man än tittar. Jag hittade några sallader men ingen helt utan. Innehåller de ingen pasta så är det fetaost eller kött med i bilden.

Jag måste helt enkelt bli lite bättre på att alltid ta med mat så jag inte finner mig själv i samma situation igen.

Annonser

6 thoughts on “Nyttiga November – vecka 1

  1. Ibland på helgen gör vi vad vi kallar för ”spansk frukost”. Vi gör den för vi gillar den men den är faktisk gluten- och mejerifri när jag tänker efter! Här kommer den:
    Dela tomater till halvor och lägg på en plåt, häll på lite valfri olja, salt och krydda eller ha dem bara naturliga.
    Dela skalade potatisar i klyftor och lägg på plåten.
    Skölj grön sparris och lägg på plåten.
    In med allt i ugnen (men jag brukar låta potatisen vara för sig själv en stund först eftersom den kräver längre tid).
    Stek eller koka ägg till.
    Färdigt!

  2. Det lät ju gott! Min sambo lyxar ibland till det med ägg och bacon på söndagarna. Då vill han gärna ha tomaterna du beskriver ovan. Från och med nu ska jag börja lägga med potatis och sparris på hans tomatplåt så blir det lyx till mig med! Även om jag avstår både bacon och ägg.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s