Klippböcker

 

bildJag älskar klippböcker! Jag har en hel hög med olika spiralpärmar där jag klistrar in urklipp i olika kategorier. Små fina saker som bara är fina, intressanta artiklar eller notiser, idéer till vårt framtida hus, recept, babyprylar… Ja, allt möjligt! Innan hade jag alla små lappar och utrivna sidor i en låda, där hittade jag ingenting och varje gång jag skulle kolla på något som jag visste jag hade sparat i lådan orkade jag inte leta fram det. Nu är alla klipp inklistrade, inte i någon särskild ordning eller med något fint register, men i alla fall inklistrade och betydligt lättare att hitta.

bild 2-3

Dessutom har jag satt dem i olika kategorier så om jag ska ha ett recept tar jag helt enkelt fram receptpärmen. Det är även den som är överlägset mest använd här hemma. Även min sambo hittar i den som i sin egen ficka (dålig liknelse för i sina fickor hittar han minsann ingenting)

I den finns alla våra favoritrecept och massor med inspiration till nya favoriter. Jag klipper ut allt som verkar gott och många recept ur pärmen lagar vi faktiskt. Några enstaka var dåliga eller föll oss inte i smaken, då är de markerade i pärmen så man aldrig behöver göra dem igen. Tänkte ett tag att jag skulle rivit ut dem, men det funkade inte med pappret.

Ett problem jag hade var när jag ville kunna läsa även baksidan av något urklipp. Nu har jag löst det! Jag klistrar helt enkelt in sidan med hjälp av en remsa i kanten, och en likadan på baksidan. Då kan jag även bygga tjocka böcker av artiklar i en klippbok. Såhär:

bild 2-4bild 3-4

Nu planerar jag en ny klippbok som ska bli en vandringsgåva. Alla som har den ska göra ett par sidor var liksom. Det kan nog bli kul va? Återkommer när jag fixat lite med den, just nu är den ju helt tom.

 

7 thoughts on “Klippböcker

  1. Klippböcker är suveräna! Jag hade också en sådan till recept under många år. Tills jag fick för mig att skriva ner allt för hand i en annan bok. Kanske inte det smartaste valet… För i den boken hamnar bara beprövade recept vilket gör att klipp med recept får ligga på hög tills de testats och godkänts…

  2. Har liknande planer med de recept som blivit våra vardagsfavoriter. inte kommit till skott riktigt än bara. Mest för att jag inte kan bestämma mig för hur högt jag ska lägga ribban? Just nu, lågt…

  3. Men alltså Åhhh vad häftigt!
    Precis så gjorde min mormor med allt och jag har faktiskt sparat några av böckerna än. (Själv kör jag på lösbladssystem fortfarande.. men jag jobbar på det.)
    Dina fina böcker är ju som en egen version av pinterest i byrålådan. Ljuvligt helt enkelt!

  4. Vad kul att du sparat dem! Vad klistrade hon in för något? Det hade ju varit jättekul att se! Lösblanden stod mig upp till halsen tillslut, ska man klippa ut så mycket som jag vill då måste nästan ett system till. Annars blir man ju helt kvävd.
    Tack för de fina komplimangerna! Rena egoboosten ju 🙂
    Pinterest är LÄTT min favorit app! Är du med? Får jag följa dig? (lät som vi skulle dansa… haha)

  5. Ping: Rensa ut – hobbys och intressen | Händelsevis

Kommentera

