Trädgården

Jag tänkte på min framtida trädgård och vad jag ska ha i den. Jag drömmer om fruktträd: äpple, päron, plommon, körsbär.

Och bärbuskar: vinbär, krusbär, hallon, jordgubbar.

Och massor med gönsaker: potatis, morot, lök, kryddor, kål, squash.

Ett gulligt litet växthus med avokad, citron, tomat, gurka, och såklart plats att fika.

Men hur i all värden ska jag ha tid att sköta allt detta? Det låter ju som ett heltidsjobb bara jag tittar på listan. Att ta hand om all skörd på hösten och att rensa, plantera och vattna hela sommaren. Jag får även ge upp alla semesterplaner under sommarhalvåret om jag ska ha tid med detta monsterprojekt. Är jag beredd att göra det?

Just nu fixar jag inte ens med balkongen och hur jobbigt är det i jämförelse med att sköta en hel trädgård?

Visst skulle det bli trevligare och mindre giftigt att äta sina egenodlade frukter och grönskar. Men allt annat då? Aldrig åka bort på sommaren. Lata dagar på stranden bara om trädgården redan är vattnad och klar. Är det värt det? Vad tycker ni som har trädgård? Hur mycket tid tar det att fixa med den?

6 thoughts on “Trädgården

  1. Det jag ser minst fram emot med min egen framtida trädgård är sniglar. Kan inte riktigt tänka mig att klippa itu dem som en del tycker och det är ju egentligen inte mycket bättre att lägga dem i frysen som min mamma gör. Mindre plågsam död bara 😦

  2. Hmm, har jag inte ens tänkt på! Det är väl följden av att bara idealisera hur fint och fantastiskt det skulle vara med ett hus och en trädgård och vägra se att det finns dåliga saker med det också…

  3. Ajdå, inte meningen att grumla till drömmen! Har aldrig haft en egen trädgård men är uppväxt med en rätt stor och det jag upplevde hindrade den från att vara som din drömträdgård var framför allt dålig planering, inte i första hand skadedjur och enstaka semesterbortavaror. Bärbuskar som har ett par år på nacken sköter sig själva, fruktträd likaså. Grönsakslandet föreställer jag mig blir lite lättare om man kan förodla i växthus. Många kryddsorter är ju extremt tåliga och dessutom fleråriga.
    För att summera tror jag det mycket väl kan vara värt det bara man tycker det är lite lite trevligt med trädgårdsarbete. Brinner man inte direkt för påtning och stök bör man nog nöja sig med mindre avancerad odling.

  4. 🙂 Trevligt är ordet! Och tänk så många fikor jag ska bjuda på i min trädgård, och alla frukostar i solen jag ska äta och alla barn som ska springa på gräset och leka. Det kommer bli sååå trevligt!

  5. Du är inne på rätt spår ang det här med att trädgård tar tid! Men jag tror att om man har intresset så hittar man tiden. Det är ju väldigt härligt med en egen trädgård att gå ut i och sitta i. Vi är inne på vårt andra hus med trädgård. När vi flyttade in i vårt första hus var hela trädgården full med rabatter och det såg ut som i en handelsträdgård. Det var jättefint men efter ett tag insåg vi att vi inte hann med. Så vi sådde gräs istället och sparade några rabatter som vi kände vi hade tid med. Nu bor vi i ett hus med naturtomt, det är idealt! Du behöver inte göra något med den om du inte vill, eller så fixar du till lagom. Vi har en större rabatt och en del av tomten är gräsmatta så att vi kan spela badminton mm. Men jag skulle gärna lära mig att odla och prova det. Min man brukar odla i planteringslådor på våren och sommaren, det är mysigt att kunna hämta sin egen sallad och sånt!

  6. Naturtomt låter smart! Så kan man lägga trädgårdsfixet på den nivå man vill för stunden. Ska komma ihåg det när vi letar hus så småningom.
    Håller helt med att om man har intresset hittar man tiden! Så är det nog med det mesta i livet 🙂

Kommentera

