Vägen till svält eller ett hån mot de som redan svälter?

Jag har ägnat den gångna veckan åt att försvara mitt val, att äta ekologiskt och förespråka omställning till ekologiskt jordbruk, åt alla möjliga håll och kanter. Allt från kollegor som pepprar mig med frågor till spontana kommentarer i lunchrummet jag inte kunnat låta gå oemotsagda. Ni har säkert läst debattartikeln i SvD allihop. Tre forskare och en programansvarig vid SLU har skrivit en debattartikel emot ekologisk odling. Samma fyra personer som gjort detta vid i alla fall två tidigare tillfällen. I mina kretsar är det många som inte tycker att det är endast en debattartikel utan fakta. De som tidigare rättfärdigade sitt val att inte köpa giftfritt/faitrade/KRAV/ekologiskt med att det är för dyrt/bara fejk ändå/inget som vanliga medborgare ska behöva besluta om, och så vidare i all oändlighet. De fick nu vatten på sin kvarn.

Suck.

En debattartikel alltså. I en hel hög av rapporter, artiklar, forskningsprojekt som visar nästan motsatsen. Ingen i min närhet läser dem. Ingen frågar mig om dem. Men så fort någon säger att eko är dåligt, då är det plötsligt sanning och vad var det jag sa.

Jag tänker inte gå in på felaktigheterna i artikeln eller bemöta den, det har så många andra redan gjort, däremot tycker jag det är oerhört cyniskt att säga att ekologisk odling är vägen till svält, när var åttonde person i världen idag svälter. De erkänner där att det inte hade behövt finnas någon svält idag, det handlar helt enkelt inte om eko eller inte, det handlar om hur resurserna är fördelade. Och det finns inget som säger att om hela världen ställde om till ekologisk odling, så skulle resurserna fördelas som de gör idag. Kanske hade det rent av varit vägen till ett mer jämställt samhälle. Vem vet.

Länklista till andra som bemött artikeln:

Stina Berglund för ETC

Naturskyddsföreningen

Fröken Ekoreko

Jens Johansson för U&We

Ekopappan

Artikel av Anna Asker för SvD

7 thoughts on “Vägen till svält eller ett hån mot de som redan svälter?

  1. Grrr ja somliga i min närhet har redan i flera år knorrat om att ekomat bara är bluff (och på direkta frågor hänvisat till att ”man hör ju hela tiden om att folk fuskar”…) Snacka om vatten på sin kvsrn som sagt. Bra att du orkar stå på dig när folk börjar käfta!

  2. Mm eller ett sätt att rättfärdiga att man inte vill ändra sina inköpsvanor. Det är ju faktiskt dyrare med eko, ibland hopplöst mycket dyrare. Återstår att bita ihop eller fundera på om man kan handla mer efter säsong etc.
    I somligas fall tror jag faktiskt det kan finnas ett stråk av irritation över dessa pk-människor med sitt klimattjat också 😉

  3. Ja det tror jag med! Eko blir lätt lika med präktigt. I vissa sammanhang märker jag att jag nästan gömmer undan mina eko/giftfria frukter/matlådor/åsikter för att ingen ska bli stött. I början av min vegetarianism hade jag samma problem, det upplever jag dock inte längre. Vegg är tydligen inte lika provocerande som eko.
    Har du samma upplevelse?

  4. Håller nog med, man hör inte lika ofta briljant argumentation som ”men vad ska vi göra med alla kor om alla slutar äta kött?”, däremot himlas det med ögon och muttras det om hysteri när man kommer med sin stålmatlåda.

Kommentera

