Nyttiga November – hittills

I början av månaden tänkte jag mig ett inlägg i veckan på detta tema. Sedan verkar det som jag fick fullt upp med att laga mat och tycka massa saker på internet. Snålt med uppdateringar blev det i alla fall. Sedan sist har jag i alla fall varit på det där bröllopet jag skrev om inför dietstarten. Då gjorde jag ju ett undantag och åt det som bjöds utan att krångla massor. Dock ingen undantag som inbegrep alkohol och kaffe, dessa två var ju synnerligen lätta att avstå även på ett bröllop. Svårare dock med mjöl, socker och mjölk.

Jag blev själv förvånad över hur socker-galen jag blev. Det var som att kroppen inte fått sin favoritdrog på länge och nu bara skrek: MER; MER; MER! Jag försökte hålla det hela på någon slags kontrollerad nivå, men ett sådant sötsug har jag nog inte känt sedan i början av amningsperioden. Helt galet. Så fort jag bara smakat på efterrätten var sockerbehovet på max hela kvällen.

Men oj vad jag fick betala det i magont dagen efter. Oklart var det var som orsakade det men något var det i alla fall, och jag var lättad över att gå tillbaka till mina grönsaker och frukter.

Ett till avsteg har jag gjort från dieten, det var faktiskt tidigare i kväll. En kompis bjöd och då valde jag att inte krångla. Återstår att se om jag får betala för det i morgon.

Annars har det gått förvånansvärt bra de senaste veckorna. Frukost, lunch och middag har varit lättast. Det är fika, kvällsmacka och mellanmål som är svårast fortfarande. Jag har laddat upp med dadelkakor för att slippa hamna i sitsen att vara sugen på något men inte ha något passande hemma. Och vi har även haft massor med frukt hemma hela månaden. Chiapuddingen har fått komma till undsättning några gånger med.

Nu återstår bara två dagar av denna Nyttiga November och av köpstoppet och jag måste bestämma hur jag ska göra i december. Att sätta sig med en latte och en bakelse på en shopping-galeria mellan klädinköpen känns inte som något bra sätt att fira.

2 thoughts on “Nyttiga November – hittills

  1. Bra jobbat, Händelsevis!! Blir imponerad. Själv började jag med storstilade planer. Dåligt har jag inte ätit men nog har det blivit en del onyttigheter också. Jag kommer att ta nya tag.

  2. Tack för peppen! Jag har gjort inledande försök ett flertal gånger förut. Kanske måste beslutet bara sätta sig lite till innan det funkar?
    Jag tror jag ska fortsätta ett tag till i alla fall, trivs bra som jag mår nu 🙂

Kommentera

