Black Friday och en köpfri dag

2014-11-23-1955_54722d90ddf2b37068934c25

Under veckan har det rasat in en hel hög med mail om erbjudanden och reor i samband med Black Friday. Detta amerikanska thanksgiving-fenomen som mest verkar gå ut på att få julhandeln att starta tidigare. Alla erbjudanden var för mig helt ointressanta och samtliga mail åkte direkt i papperskorgen. Jag tycker att ”Black Friday” låter otroligt deppigt alternativt en aning ondsint. Kanske är det till och med så. Ännu ett reajippo som ska få fart på handeln som mest gör att man köper onödiga prylar man inte behöver och på så vis tär onödigt mycket på jordens resurser. Lite ondsint är det ju faktiskt. Black Friday följs varje år av en köpfri dag, alltså idag. Jag hade inte tänkt så mycket på det, men eftersom mina inköp nu för tiden är så få var ju oddsen att ett av dem skulle ske idag, ganska låga. Jag har heller inte köpt något alls idag, det föll sig så att inte ens mat behövdes handlas så mitt kontokort fick vila sig hela dagen. Känns bra. Fast eftersom min konsumtion numera är mer medveten skulle eventuella inköp idag bara fått ske på en annan dag istället. Däremot kan jag absolut tycka att det är en bra grej att uppmärksamma en köpfri dag för att ämnet konsumtion, och helst då, minskad konsumtion, ska komma upp till diskussion.

Läs gärna snålcoachens och Lisas inlägg om detta.

En köpfri dag har även en egen hemsida och en blogg.

Kommentera

