Två utmaningar till ända

Nu är både köpstoppet och Nyttiga November över!

Köpstoppet har ju pågått sedan 1 augusti och den enda fadäsen jag haft med det var de två plåstren som jag inte riktigt visste om de var kläder på riktigt eller mest plåster. Annars var det inga problem! Mitt klädkonto under dessa fyra månader har varit på 0 :- det känns jättebra. Ett par plagg har kommit in genom gåvor men faktiskt har de flesta redan hunnit ut igen. Jag har nog blivit mer kräsen under resans gång.

Min plan var ju att fundera ut vad jag ville ha i min garderob och sedan göra någon form av lista för att kunna fixa den kompletta garderoben. Den planen höll däremot inte. Jag har visserligen tänkt på vad jag skulle vilja komplettera med men någon lista har jag inte och inte heller någon plan. (läs gärna inlägget Anki skrev om sin drömgarderob)

Än så längre lutar jag åt att förlänga köpstoppet något. I alla fall till årsskiftet. Det passar ändå ganska bra, under december har jag inte tid att kolla runt i massa affärer och jag vill ju inte göra några köp jag ångrar. Jag tror helt enkelt att jag bestämmer att inte förrän jag gjort den där listan ska jag börja handla kläder igen. Och då endast plagg som passar in i min befintliga garderob och som jag faktiskt kommer använda.

Ett nytt problem som uppstod i och med Nyttiga November är att jag ändrat kroppsform något. Jag hade haft svullen mage så länge att jag trodde jag såg ut sån och därför behövde en storlek större i byxor och kjolar. Nu vet jag att så inte var fallet. Vilket ger att endast de kläder jag köpt med osvullen mage passar. Ett par byxor. Det är kanske lite väl minimalistiskt för mig. Här skulle jag behöva komplettera lite. Men jag är såklart väldigt glad att ha fått tillbaka min midja igen och plockade snabbt fram alla kjolar som ska sitta åt i midjan och alla snygga korta koftor att matcha till. Härligt att känna sig fin i dem igen!

Om Nyttiga November då.
Det har gått bra över lag. Jag har gjort undantag för bjudningar men alltid fått ett bakslag efteråt. För visso av olika storlek men alltid ett bakslag.
Jag känner det som jag passerat ”point of no return” och kommer inte gå tillbaka till hur jag åt innan. Däremot ska jag ta reda på var gränsen går för hur och vad jag kan äta utan att må dåligt. Det tar nog ett tag tror jag.
Jag har lagt till rågbröd bakat på surdeg de två senaste dagarna och det botade effektivt mitt macka-sug. Under december ska jag också lägga till mjölkprodukter av får- och getmjölk och se om det funkar.
Annars är planen att fortsätta som nu. Göra undantag för att inte vara besvärlig och se hur det utvecklar sig.

Innan jag började skev jag ju att jag ville bli piggare, få mindre problem med magen och bättre hy. De två första har jag uppnått på en månad. Hyn däremot är det ingen skillnad på än. Men jag tror ändå att kostvägen är rätt väg för mig, kanske tar det bara lite längre tid. Hoppas det.

 

Eva Maria på Rensa Ut skrev också om slutet på köstoppet, Granntanten klarade det, och Anki på Klädgalen bestämde sig för ett nytt köpstopp nästan genast!

6 thoughts on “Två utmaningar till ända

  1. Hejaheja dig! Men ja, håller med, ibland får man (jag har också riktigt besvärlig kost) göra undantag för att inte vara så himla jobbig jämt. Blev bjuden på middag i veckan och jag hade med egen mat. Snällt tyckte jag eftersom de slapp greja med mitt, men vad ska jag säga, det uppskattades INTE av värdinnan…

  2. Alltid svårt det där med att bli bortbjuden och specialmat. Så vill man själv vara till minsta möjliga besvär och värdarna gärna bjuda. Har inte än funderat ut någon vettig lösning på problemet, säg till om du hittar en!

  3. Ping: Nyttiga November 2015 | Händelsevis

  4. Ping: Rensa Ut och en trevlig fika | Händelsevis

Kommentera

