Mössan Ariel

Det började bli lite småkallt om öronen  när vintern kom till Skåne, ingen av mina mössor hade överlevt rensningen. Jag såg genast ett tillfälle att ta fram rundstickorna och fixa den optimala mössan. Synd bara att jag hade gjort en strikt budget för december som inte medgav några garninköp. Jag frös några dagar till. Och insåg att det var idioti. Så då drog jag helt sonika upp en påbörjad rundsjal som jag fått för många fel i för att orka göra färdigt. Garnet var visserligen allt för tunt för mönstret jag valt men jag tog trippelt så funkade det ändå. Inget ekogarn denna gång eftersom det var ett jag redan hade hemma. Men en mössa blev det tillslut!

bild 1-7

Sen kom jag på att den har precis samma färg som mitt hår. Kanske inte jättesnyggt. Men varmt och helt klifritt. Dessutom kan man ledigt ha håruppsättningar, knut eller roliga rosetter i håret utan att behöva frysa för det. Den är så stor att allt ryms under.

Jag använde mönstret Ariel från Drops Garnstudio. Mössan blir väldigt stor om man gör som det står men det passade mig bra. Garnet kommer också från Drops och heter Baby Alpaca Silk och består av 70 % alpaca och 30 % mullbärssilke. Det är inte kemisk behandlat vilket ju känns bra när jag lärt mig lite om superwash och hur kemikalietät den behandlingen verkar vara.

Jag använde ungefär 150 gram men av två olika färger eftersom jag inte hade tillräckligt av någon. När jag la garnet trippelt tog jag två gula och en vit tråd, det gör att mössan ser lite melerad ut.

Nästa mössa ska jag dock göra i ett ekologisk garn och i en färg som kontrasterar lite mer mot mina linblonda lockar. Faktiskt har dockan på bilden bara lite mörkare hår än mig.

bild 2-6

Min sambo påpekade att den även har samma färg som gul snö, om man tappar den kanske man inte hittar den? Borde gjort en svart tyckte han. Då hade man ju verkligen inte kunnat hitta den om man tappar den nu. Nä, rosa hade varit bättre argumenterade jag. Allt du har är rosa, sa han. Återkommer när motsatsen är bevisad.

6 thoughts on “Mössan Ariel

  1. Meen åh! Snyggt! Och om du tappar den i just gul snö kanske det inte gör så mycket att du inte hittar den eller..?

    För övrigt höga pysselbloggspoäng på att äga ett modellhuvud va? 🙂

  2. Sant! Alltså kanske ljusgul är bättre än svart ändå. Fast rosa hade kanske varit ännu lite bättre?
    Modellhuvudet kom till mig genom lyckliga omständigheter och har klarat alla utrensningar hittills. I vanliga fall pryder det min accessoarhörna 🙂

  3. Ping: 3 saker jag lärt mig om stickning 2014 | Händelsevis

Kommentera

