Slutet på 2014 och början på 2015

Äntligen nytt år och dags för nya mål och utmaningar! Här kommer ett monsterlångt inlägg om vad som hände 2014 och vad jag hoppas ska hända 2015.

Jobbet

På nyårsnatten lovade jag min sambo att sluta mitt pendlingsjobb under 2015, som väl är lovade jag inte när utan bara att. Det är mitt mest angelägna nyårslöfte. Nytt jobb 2015!

Fram tills jag slutar kommer jag jobba 50 % i Karlskrona, kanske kan jag få lite vikariat i Malmö men det är inget jag räknar med. Blir det så är det en bonus.

Jag hoppas på ett sätt på både mer och mindre jobb 2015. Helst mer jobb men mindre resa, administrera, gå på möten och oroa mig för om jag har något jobb att gå till.

Skolan

Med mindre jobb kan jag vara lite mer på skolan och hoppas klara årets kurser utan allt för mycket rest. Hösten klarade jag med en hårsmån och endast eftersom en lärare hade stort överseende och lät mig ta igen på mitt sätt.

Ekonomin

Med mindre inkomster måste vi kompensera på något sätt. Troligen genom ett sänkt sparande. Jag har lovat mig själv att ta tag i våra försäkringar, troligen finns det pengar att spara där. Några medlemskap har jag avslutat vilket sänker räkningskostnaderna något. Med färre resor för mig sparar vi också lite pengar.

Våra matkostnader har sänkts rejält under hösten när vi båda började jobba och hjärtegrynet började på förskolan. Ett eget inlägg om detta kommer.

Min sambo har bestämt sig för att amortera lite mer under 2015. Räntekostnaderna har gått ner med nästan 2000 :- under året och det förslog jag att han ska amortera istället för att spara. Kanske blir det hårt med min minskade inkomst men vi ska i alla fall försöka. Jag tror det kommer gå utmärkt!

Hemmet

Jag ska fortsätta rensa och strukturera bland alla våra miljoner prylar. Nu känns det som de kommer överfalla mig när som helst igen och så vill jag inte ha det. Först ut är jullådan. Den kan få en automatisk genomgång när vi nu ska ställa upp den på vinden igen. Förrådet ska också få en rejäl översyn.

Många av våra köksmaskiner börjar ge sig, mest akut är mixerstav. Det verkar vara ett hårt liv att vara mixerstav åt en vegetarian med förkärlek för dadelbollar. Den stackarn har lidit svårt i år. Porslin slår vi också sönder på löpande band. Man kan tro att hjärtegrynet är boven här men icke, det är helt klart jag och diskmaskinen som tävlar om förstaplatsen som porslinsförbrukare. Vi skulle nu gärna fylla på med både ugnsform, dricksglas, assietter, vinglas och matlådor i våra skåp.

Plastbantningen ska fortsätta. Mycket har vi redan rensat ut men jag tror att det finns massor kvar om jag bara letar lite. Polyester står på tur att åka ut. Kikade lite på våra soffkuddar nu över jullovet. Vi har tre med dunfyllning men resten är polyester helt igenom.

Huset

Inget hus 2015 säger sambon… Buhuu säger jag och fortsätter surfa på hemnet. Kanske dyker det perfekta huset upp samtidigt som jag får ett nytt jobb. Allt kan hända i drömmarnas värld.

Hälsan

Jag är jättenöjd med min nya ”diet”. Även om jag fuskar en del känner jag att det är bra för mig att skippa vete, mjölk, socker, kaffe, alkohol, jäst och alla halvfabrikat. Under 2015 ska jag fortsätta äta nyttigt och helst komma fram till vad det är jag kan fuska med och inte. Hittills ser det sämst ut för sockret vilket inte gör mig så mycket. Det tror jag lätt jag kan leva utan. Matmässigt ska vi fortsätta med eko och bli bättre på att äta efter säsong. Här har vi kommit långt men visst finns det utrymme för förbättring.

Under 2014 var träning riktigt underprioriterat. Det skulle jag vilja komma igång med igen. Helst bikramyoga men om det visar sig att ekonomin inte tillåter ska jag i alla fall börja springa igen.

Jag skulle gärna träffa min familj och mina vänner lite mer. Under julen har jag haft tid för det och jag mår så bra av det! Det är verkligen en hälsoboost!

Sova mer på natten står på min önskelista. Under hösten gick jag ofta upp 4.25 och det funkar inte så bra för mig i längden. Detta hänger ju samman med mitt pendlingsjobb så förmodligen blir det ingen lösning på det förrän jag slutar med det jobbet.

Garderoben

Utrensningen har gått framåt under hösten. Både genom att jag aktivt rensat och gjort mig av med saker men också genom att jag slitit ut plagg eftersom inget förnyades.

Jag tog slutligen tag i mig själv och kastade ut (nästan) alla skor jag inte använt detta året. För att få till min optimala skogarderob skulle jag nu behöva skaffa fyra par nya. Men jag förutspår att jag klarar detta året med bara två par nya.

Jag har en grej i slutet av januari som kräver en balklänning. Jag hoppas kunna hyra eller låna den men i annat fall köper jag en begagnad. Om någon av er har en marinblå balklänning i st 34 liggande hemma så hojta till! Jag aspirerar!

I min drömvärld ser den ut typ såhär:

modest-prom-dresses-5

Sammanfattningsvis behöver garderoben delvis fyllas på igen. Jag ska dock jobba vidare med att ha få men bra plagg, att bara köpa saker jag använder och att köpa miljömässigt bra kläder.

I början av 2014 skrev jag att jag skulle klara hela året utan klädköp. Det gjorde jag inte helt. Dock var min klädkonsumtion starkt begränsad om man jämför med ett vanligt år. Här följer en komplett lista:

  • Secondhandad sidenblus som gick sönder efter fem tvättar. Således redan utslängd igen.
  • Rosa topp med svarta prickar. Ny favorit och har används otroligt mycket under året.
  • Sandaler. Bestämde att jag inte kunde klara hela sommaren på klackskor och flipflop och köpte nya sandaler. Men jag borde gjort bättre research. De nya var inte så bra kvalité och de håller nog bara 2015 ut.
  • Svarta byxor. Reklamerades efter fem månader när de gick sönder. Alltså redan ute och plus minus noll kronor.
  • Secondhandad vit tröja. Ny favorit som inköptes nu i december.

Totalt har jag spenderat 1000 :- på kläder under 2014 vilket ändå känns helt okej. Jag har också lånat och fått en del plagg av kompisar och familj. (Gummistövlar, lila klänning, vit skjorta, marinblå klänning, vit tröja, svart kjol) Och några accessoarer har jag fått eller gjort själv. (Mössa, fejkstrumpkant)

2015 har jag tänkt lägga lite mer pengar på min garderob. Jag tänker 4000 :- under våren och 4000 :- under hösten som max. Men hoppas att jag kan fixa den perfekta garderoben genom att byta, låna och secondhanda kläder så det blir billigare. Under december skrev Klädgalen om hur man får till sin garderob. Jag tänkte jag skulle följa hennes metod men hann inte under december. Som väl är finns ju inläggen kvar för mig att gå igenom under de närmsta månaderna.

Pyssel

Jag har ett klippbokspyssel på gång som måste bli klart tills mitten av februari. Perfekt med en deadline så jag kommer igång. Under 2015 hoppas jag orka ta tag i våra års scrapbooks. Jag skulle vilja att de ser ut såhär.

Stickningen

Ett mål som känns riktigt roligt att ge mig på är att sticka min första egna kofta. Jag har sett ut ett mönster som heter Ramona som jag ska börja med.

En annan garnplan är att börja virka hjärtekatter av allt mitt överblivna garn. Jag har en dröm om att göra en kofta av alla garnrester (typ som den här) som är typ samma tjocklek men jag har också massor med garn av lite tjockare kvalitéer som jag tror skulle passa bättre som hjärtekatter.

Bloggen

Jag har massor med halvskrivna inlägg jag skulle vilja publicera så småningom. Här vill jag dock inte göra några löften. Jag vill hålla bloggen på en nivå där jag bara tycker det är kul och aldrig en belastning. Har ni några bloggönskemål från min sida för 2015? Kommentera gärna så ska jag försöka skriva lite.

 

 

9 thoughts on “Slutet på 2014 och början på 2015

  1. Jag säger väl ungefär som du: mer om stickning :-). Jag knarkar stickbloggar nu för tiden och blir så inspirerad att jag också bestämt mig för att sticka en tröja. Inte så säker på att jag klarar det men en får väl försöka i alla fall. Sen skulle jag gärna få veta lite mer om dig. Jag förstår om det är ett medvetet val att inte göra det, själv skriver jag ju i stort sett aldrig om min familj, men det är i alla fall det som gör en blogg extra intressant tycker jag, när personligheten framträder.

    Kul med dina framtidsplaner i alla fall. Förutom påminnelsen om polyester som jag försökt förtränga lite grann. Det tar ju liksom aldrig slut och jag orkar inte. Men rätt vad det är så kanske det händer. Lycka till i alla fall!

  2. Stickning hoppas jag också det ska bli mer av för mig! Men det är väl bara att sätta igång med den där Ramonan tänker jag så får jag se var jag hamnar. Ska i alla fall uppdatera om hur det går längs vägen.
    Jag tror absolut du klarar att sticka en tröja! Vi ses längs vägen 🙂
    Familjen är ju liksom alltid med på ett hörn men visst kan jag bli bättre på att berätta om dem. Ska fila lite på det…
    Gott Nytt Stickår!

  3. Det låter som ett bra år på gång. Kul att du tittar in på Klädgalen sen! Wow, du la 1000 kr på kläder förra året. Jag blir såååå imponerad och inspirerad. Det där med hjärtekatter inspirerar mig. Lycka till med allt! Anki

  4. Det var inte illa med målen 🙂
    Lycka till med allt!
    (att pendla Malmö-Karlskrona verkar vara riktigt tufft, hoppas du hittar något närmre)

  5. Tack för att du hjälper mig hoppas! Jag hoppas såklart också!
    Det blev många mål men många känns som de kommer gå mer eller mindre automatiskt. Ett år är ju även ganska långt….

  6. Ping: Vårens klädbudget | Händelsevis

  7. Ping: Årsuppdatering | Händelsevis

  8. Ping: Året som gick | Händelsevis

Kommentera

