En buss i Östersund och vem som egentligen borde vara tacksam

Ni har säkert alla läst om flyktingarna på bussen i Östersund som vägrade gå av. Jag tycker inte varken bu eller bä om det, de har säkert sina skäl och jag har ju inte varit där så varför skulle jag döma dem. Det jag däremot tycker något om, är alla som tycker att de inte har RÄTT att vara missnöjda eller gnälla eller hungerstrejka eller vara besvikna. Alla kommentarer om hur TACKSAMMA de borde vara, och hur NÖJDA de ska vara med att ha fått komma till vårt fina fantastiska land som erbjuder dem alla de här fina sakerna. Mat på bordet, en säng att sova i, en 15 timmar lång bussresa. Jag förundras över att valfri privilegierad man och kvinna tycker att endast DE har rätt att vara missnöjda. Endast de som redan har allt de kan önska ska ha rätt att gnälla, att vara besvikna eller visa sitt missnöje. Den som inget har ska bara vara tacksamma, ta emot och le så där skuldmässigt som bara den som inte egentligen förtjänar något alls och ändå får något givet till sig gör.

Egentligen borde det ju vara precis tvärt om. Vi som har allt borde inte få gnälla. Vi borde bara vara tacksamma och glada hela dagarna. Vi har allt vi behöver och det mesta vi vill ha men ÄNDÅ gnäller vi. Hur otacksamt är inte det?

De som inte har något borde ju gnälla mer. ”Jag har INGET! Ge mig i alla fall ett ställe att vistas på som jag tycker om!” Är det verkligen för mycket begärt?

I slutet tror jag det handlar om vad man anser att andra förtjänar. Det är lätt att tycka att man själv förtjänar allt man har fått och allt man har. Man har ju jobbat/ärvt/fått saker/pengar/mat/bostad. Det är lätt att glömma att det bara handlar om var man föds och vilka förutsättningar man har från början. Min granne/kollega/familjemedlem/vän som jobbar lika hårt som jag förtjänar kanske att få välja var hen vill bo. Men den som flytt krig, kommit hit tomhänt och inte hunnit förtjäna något alls i just detta land, hen ska minsann inte få välja, hen ska bara tacka och vara nöjd.

4 thoughts on “En buss i Östersund och vem som egentligen borde vara tacksam

  1. Ang utrensning och ekonomi så har jag under hösten haft en ”inget nytt om inget säljs = cash” OMG vad jag har sålt, främst på fb-grupper och du anar inte vad folk köper! Allt möjligt ”skräp” kommer de hem till dörren och hämtar. Jag har varit billig mellan 30-100 kr tex 50 kr för en blandad låda porslin. För pengarna har jag köpt ny passande inredning istället eller så har vi köpt take-away hem. Har skrapat ihop många tusingar på grejer vi inte behövde och som någon annan kan använda. Ett litet tips om du ska rensa ut tänkte jag…

    och du, ja mixerstavar går på löpandeband här hemma (alltså de är ju inte uppe och går så, men du förstår liknelsen). Vi äter inte heller kött så den används superofta. När jag gjorde fruktbollar sist började den typ ryka…

    Önskar er ett år precis så som ni vill ha det!

  2. Håller med! Hade bra snurr på det där under föräldraledigheten och jisses vad folk kom hit och hämtade grejer. Fb var helt klart bästa sälj/skänk kanalen. Allt möjligt ville folk ha. Till och med saker jag fått som reklam och sånna där gratis startpaket. Helt galet.
    Mixerstav verkar som att gemeneman förbrukar en på två år när jag snackat runt. Vår har ju ändå fyra år på nacken så då kanske jag ska anse att den var rätt bra ändå?
    Torkad frukt verkar vara en mixerstavs största skräck. En kväll gjorde min granne och jag sönder varsin mixerstav av samma märke med samma recept. Fadäsen upptäcktes när båda två gick till grannen för att låna en ny….

Kommentera

