Att sätta bo

Vi bor i en jättefin lägenhet. Vi har nära till allt, min sambo kan cykla till jobbet. Två busslinjer går hem till oss. Vi har fyra mataffärer inom fem minuters promenad. Två lekplatser, ännu fler om man cyklar ett par minuter. Affärerna här är alltid öppna, även på kvällar, helger, högtider, oftast ända fram till 23. Vi kan cykla till förskolan. Att göra ett ärende på stan tar en kvart. Vi har nära till nästan alla våra vänner. Vi bor på det perfekta läget.

Ändå längtar jag efter något annat. Jag längtar ut ur staden. Bort från tillgängligheten och allt som är så praktiskt. Visst förstår jag att mycket av det vi har här kommer vi sakna. Jag är medveten om att vi kanske inte kommer ha gångavstånd till mataffären. Att det kanske inte kommer finnas en lekplats med massa kompisar att leka med. Det kanske kommer bli jobbigt att äga ett helt hus själva, mer ansvar. Alltid något att fixa med, alltid en liten renovering kvar innan det blir färdigt. Ändå längtar jag efter det.

Min sambo säger att vi kanske ska ha en större lägenhet först. Försöka bo kvar i stan ett par år till, vänta lite med att ta på oss jätteansvaret av att äga ett hus. Det låter ju förnuftigt. Men jag kan inte låta bli att tycka att det verkar väldigt jobbigt. Att flytta en gång till till något som ändå inte är permanent. Till ett boende där vi bara ska vara några år och sedan riva upp allt igen. Till ett boende där det inte är lönt att fixa i ordning ordentligt för snart ska vi flytta. Där vi hela tiden kommer överväga om det är smart för oss att renovera eller om det kanske är bättre att nästa ägare kan bestämma själva. Bara tanken på att bo provisorisk en gång till får mig att bli så oerhört trött. Provisoriskt kanske inte är rätt ord, det handlar förmodligen om flera år. Men ändå, det skulle vara ett mellanläge, ett ställe att bo ett par år för att tillslut köpa det där huset.

Jag vill ha någonstans där jag kan känna att här, här ska vi bo. Det är vårt hus och vi kan göra som vi vill med det. Det kommer alltid att vara lönt att förbättra det för här ska vi bo. Inte det att jag måste ha ett löfte om att vi ska stanna för alltid. Bara inte veta att vi ändå ska flytta snart.

Det jag längtar efter mest just nu: att sätta bo på riktigt.

10 thoughts on “Att sätta bo

  1. Vi med, P tycker att det är det första som skall göras så fort vi får riktiga jobb, jag tror att det kommer dröja lite längre det är en så fruktans värt stor investering, bil kommer sannolikt att krävas kanske till och med 2, realistiskt sätt så kommer vi inte att ha råd med det direkt med var sitt gigantiskt studie lån (eller mitt är gigantiskt), men längtas gör det. Jag hoppas på att vi skall kunna hyra ett hus ett tag, för hoppnings vis snart, ni skall inte göra det, testa hur det är att vara hus ägare, hur det är att bo utanför stan, för det är väldigt stor skillnad, man får inte bara en trädgård.

  2. Vi flyttade från en jättefin lägenhet i Hornstull för nästan 13 år sen, ut till hansomintes släktgård. Den är åt helskotta för stor för oss och kräver en massa jox som hyresgäster av diverse faciliteter. Betydligt mer husansvar än jag någonsin mardrömt om att behöva ha. Ändå är det ytterst sällan jag ångrar mig, så stadsråtta jag var från början. Vill jag sätta mig på tåget till Stockholm så räcker det om jag låser ytterdörren en timme innan jag står på centralen. Då har jag t o m god marginal för att parkera bilen och köpa biljetter. Här kan jag ha lösgående katter, hundar, ungar och höns. Och en sjujävla lång grusgång att skotta.

    Men mest av allt har jag ett helt annat tempo. Och det jag lever är livet, inte alla aktiviteter som finns att tillgå.

  3. I Stockholm känns det som om det är det. Här har man inte lika mycket tid för aktiviteter, för det tar mer tid att ta hand om ett sånthär ställe. Det låter kanske baklänges, men det funkar. När man gått ner i varv. Det tar ett tag.

  4. Jag inbillar mig att jag skulle gilla det! Tiden man har för aktiviteter med ett litet barn är ju ändå begränsad. På en gård kan barnen vara med i allt man gör? Eller är det en modern stadsskröna som ligger och lurar?

Kommentera

