IN:UT

Idag har jag läst två tänkvärda rensningsblogginlägg. 365eko skriver om sitt år med IN:UT listor och kommer fram till att mycket mer kom in än hon trodde och Ekoenkelt skriver tips på hur man kan kickstarta sitt utrensningsår.

Jag blev plötsligt sugen på att summera mina IN:UT listor från förra året. Jag skrev dem från september 2013 (när jag plötsligt drabbades av en rensningsmani och började läsa alla rensningsbloggar jag kunde hitta) fram till juni 2014 när jag började jobba på allvar igen och allt rann ut i sanden. Nu har jag räknat ihop och kommit fram till att 282 saker kom in i vårt hushåll och 658 saker lämnade oss under denna period. Det kan ju låta som mycket på utlistan men man får tänka på att vi hade rejält igenkläggat här hemma innan vi började rensa. Det stora inflödet beror delvis på plastbantingen och alla dess nya ersättare samt litet barn i behov av kläder. Barnrelaterade prylar var totalt 154 stycken, vilket ger att 128 var andra saker. 128 andra saker känns ju helt galet, det låter som jättemycket shopping i mina öron. Nästan en pryl var tredje dag! Jag hoppas att de flesta var plastbantningsersättare, begagnade eller i alla fall ekologiska. Det hade varit intressant att göra listorna ännu noggrannare för att kunna se det. Jag såg att 365eko hade skrivit upp vilka som var begagnade i alla fall. Men sen tänker jag att en av anledningarna till att jag slutade skriva upp var att det blev för jobbigt att hålla reda på allt. Inte egentligen att jag slutade rensa utan att det tog för mycket energi från själva rensandet att hålla på med massa listor.

Det hade varit intressant att räkna på hur mycket pengar jag la på dessa 128 prylar. Vad hade de räckt till om jag inte köpt saker för dem? En weekend i Berlin? Om jag verkligen vill avgifta mig från konsumtion och prylhets borde jag kanske räkna grejerna mer i pengar än i antal prylar in mot antal prylar ut. Det säger ju egentligen inte så mycket heller, själva antalet. Ibland kanske det är en cykel ut och en babymössa in. Många saker har jag inte räknat, de som gått till återvinning till exempel, typ tidningar, förpackningar av olika slag… Vissa punkter är ”en säck barnkläder” ut och andra är 10 galgar ut. Listorna är helt enkelt inte så pålitliga när det gäller att visa hur stor plats grejen frigör och hur mycket prylar och onödiga grejer vi ändå har kvar.

Jag känner mig nöjd med att jag slutade med listor, de fyllde sin funktion i början i att motivera mig att sortera ut fler och fler saker. Men de spelade också ut sin roll tillslut. Nu är jag mer inriktad på att få till en fungerande vardag. Prylar och stök hindrar och sinkar mig, därför vill jag rensa mer. För att frigöra tid och yta. Inte längre för att tävla mot mig själv i antal och imaginära poäng.

Imorgon ska jag åka förbi Myrorna med en kasse kläder (och annan textil) och en kasse prylar. Just nu kan jag knappt komma på vad som finns i de där påsarna. Det, om något, är bevis för att jag inte behöver dem!

 

7 thoughts on “IN:UT

  1. Vad skönt att höra att det finns fler som inte är så inne på att lista allt som kommer in och ut. Jag har funderat på att testa på det men det känns helt enkelt för tidskrävande. Istället när jag rensar brukar jag samla ihop sakerna i små högar och ta en bild som jag sparar i en mapp bara för att ha lite koll. Ibland skriver jag även i ett dokument om det är någon pryl som jag tror att jag kan få för mig att börja leta efter i framtiden, minnet vettu.. :p

  2. Åh en mobilbild är ju en bra idé! Då har man koll samtidigt som man inte måste skriva så pennan glöder. Smart!
    Det där med minnet har du verkligen en poäng med, ibland händer det att jag letar efter något jag rensat ut innan jag kommer på… fast nästan alla grejer klarar man ju sig utan tack och lov!

  3. Kul att du gillade det! Samma här, har letat flera gånger och ibland tar det ju veckor innan man kommer på att ”just det, det där slängde jag ju för länge sedan.” Mitt mål när jag är ”klar” (blir man någonsin klar?) med rensningen är att jag inte ska behöva leta på mer än ett ställe och finns saken inte där så ska jag veta utan bilder och listor att den inte finns i min ägo längre. Och jag håller helt med, har aldrig rensat ut något som jag verkligen ångrat, har jag verkligen behövt något har det gått att få tag på ändå.

  4. Haha jag med, särskilt med en sambo som inte är så intresserad av varken rensande eller att försöka begränsa intaget av prylar.

Kommentera

