3 saker jag lärt mig om stickning 2014

Bra saker kommer ofta i set om 3 har jag hört. Lite magiskt lär ju talet vara också, så jag tänkte att jag skulle dela med mig av mina set om 3 här. Jag har ingen plan för vilka teman, jag tänker att jag ska ta det som det kommer, men idag vi börjar med stickning!

Alltså: 3 saker jag lärt mig om stickning under 2014.

  • Vad det innebär att garnet är ”Super Wash”-behandlat. Kortfattat går det ut på att antingen doppa garnet i klor som gör att garnets fjäll löses upp eller att täcka hela garnet i ett tunt lager plast för att kapsla in det. Flera andra har förklarat detta på ett utmärkt set. Läs vad Clara eller Jenny har att säga. Efter att ha fattat detta slutade jag köpa behandlat garn. Men fortfarande har vi saker kvar jag stickat av ull med PLAST på. Vilken skandal. Tänk att jag la ner all den där tiden på att sticka så fint och så var det plast på. Vilken flopp.
  • Att man måste tvätta alla plagg man stickat innan man börjar använda dem. Även om de är gjorda av ekologisk obehandlad ull. Tydligen tillsätter alla industriella spinnerier mineraloljor när de spinner garnet för att det inte ska slå gnistor i maskinerna. Alltså för maskinernas skull, men det hamnar ju ändå på garnet sen. Dessutom töjer sig de flesta ullgarn när de blir blöta första gången. Vissa töjer sig väldigt mycket. Detta blev jag medveten om när jag gick ut med min egenstickade mössa första gången, i vanlig ordning regnade det i vinterMalmö. Dubbelt så stor blev den! Tvätta innan, både för att bli av med mineraloljor och för att få den rätta storleken på plagget. Plötsligt känns storleksberäknandet lite mer som ett lotteri… Tips mottages tacksamt.
  • Hur man monterar stickade plagg med perfekta sömmar. Madrass-stygn är ju en fröjd! Här är en video från Drops och Johanna skrev bra om detta för ett tag sedan.
3 thoughts on “3 saker jag lärt mig om stickning 2014

  1. Angående superwash, förs det ena sedan det andra, alltså först klor sedan polyamid. Och det var det där med att sticka en prov lapp!
    Vanligt viss så sticka jag 2-4 provlappar på olika stick storlekar mäter dem otvättade, tvättar på samma sätt som plagget planerar att tvättas, sträcker ut provlapparna försiktigt och låter torka plant, mäter sedan igen för att välja stick storlek, räkna eventuellt om mönstret något för att det skall passa till stickfastheten, en halv maska hit och dit kan bli mycket på en tröja.
    stickar där efter och mäter regelbundet så för att se att det mätta stickfastheten före tvätt uppehålls genom hela projektet.

    Med tiden så lär man sig att jag vanligt viss har en stickstorlek mindre än rekommenderat på alla mönster och behöver inte göra så många lappar. Lapparna kan givetvis användas på slutet av projektet som extra garn. Men eftersom stickfasthet är individuellt och varierar sig mycket över tid och eventuellt humör är det bra att ha koll.

    De flesta ändrar även stickfasthet väldigt mycket beroende på masktyp, dvs slätstickning som består av endast rätamaskor eller avigamaskor (rundstickning) eller både räta och aviga (fram och tillbaka) skiljer sig alla tre, detta går att träna bort, men det är därför viktigt att sticka provlappen runt om du skall sticka runt och fram och tillbaka och det är det som gäller. Det är ganska vanlig att kroppen stickas fram och tillbaka men att ärmarna stickas runt.

    Lycka till med din kofta, har du börjat?
    Vad blir det för garn?

  2. Det står lite olika om det där med super wash, att det kan vara antingen eller, eller både och. Kanske man måste maila garntillverkaren för att få veta vilken metod de använder. Jag fattade det som att super wash också är en patenterad metod så kanske finns det liknande behandlingar som inte kallas super wash men som är lika miljöfarliga?

Kommentera

