Ordning i sladdlådan

Efter att ha sett smarta sladdförvaringar på pinterest öppnade jag min sladdlåda. Jag resande ju den någon gång under förra året och i min naivitet trodde jag att den var ganska iordning. Men där lurade jag mig själv! Vad jag istället möttes av när jag tog av locket var detta:

2015/01/img_1809.jpg

Istället för att öppna lådan och lägga ner sladdarna ordentligt har jag de senaste veckorna bara gläntat lite på locket och tryckt in sladden, alternativt dragit ut den översta, fått med massa trassel, trasslat ut och sedan tyckt tillbaka de sladdar jag inte skulle ha. Det är inte så man gör när man behåller en smart ordning. Mycket att jobba på där för mig…

Efter bara en liten stund (och stor hjälp av min mycket sladdentusiastiske son) såg lådan ut såhär:

2015/01/img_1811.jpg
Det är alltså ihoptejpade toarullar som sladdarna ligger i. Nu ser man direkt vilken sladd som är vilken och slipper leta, trassla och ta ut allt för att komma åt saker längst ned.
Så himla smart pinterestidé! Dagens tips!

När vi ändå var igång fixade vi även sambons sladdlådor. Hjärtegrynet blev helt till sig när jag sa: Kan du hämta pappas sladdlåda och hälla ut allt här på mattan?
Han sprang i full fart, överlycklig att äntligen bli ombedd att hämta sin favoritlåda (som han oftast inte får leka med) och HÄLLA ut allt. Det var värt hela sorteringsprocessen bara för att få se den glädjen 🙂
Pappan har ganska många fler sladdar. 19 rullar gick åt för att sortera hans. Och då var det ändå ganska många som var för tjocka/långa/stora för att gå in i en rulle. De fick en egen låda.

sladdar1

I den här lådan har jag tejpat ihop 14 rullar i rader om 7 och dessutom gjort en liggande hög av rullar, 5 stycken (också ihoptejpade, annars blir det kaos direkt) I de liggande rullarna är slaggar med adaptrar som är så tunga att de måste ligga ner. Jag  tejpade också en liten låda ovanpå det liggande tornet, där man kan lägga småprylar. Återstår att se om det funkar att ha rullar liggande, oklart hur man gör om man ska ha något längst ned, eller kanske snarare hur man gör för att lägga tillbaka det. Vi får se.

Ingen före-bild av pappans sladdar av ovan nämna skäl.

Att tejpa ihop 14 toarullar (det var den största gruppen) var inte det lättaste. Rekommenderas att ta några i taget och sedan sätta ihop smågrupperna. Då blev det lättare.
Som vanligt hittade jag ett par saker att skänka till second hand. Så är det nästan alltid när jag sorterar någonstans nu. Man verkar aldrig bli färdig med den där rensningen…

9 thoughts on “Ordning i sladdlådan

  1. Vilken bra idé med toarullar! Själv har jag mina sladdar i små fodral i olika modeller, lite irriterande att måsta öppna alla innan man hittar rätt, men bättre än att trassla i alla fall. Till nästa lådstädning ska jag komma ihåg den här idén!

  2. Ja, de liksom anrikas om man inte tyglar dem medvetet! Det får mig att fundera över hur många elektriska apparater vi släpar hem, sladdarna måste ju kommer med där tänker jag….
    Tack det samma!

  3. Tjusigt! praktiskt med toarullar! Min sladdlåda behövs nog också rensas nu när du påpekar det… Sist jag gick igenom den hittade jag märkliga sladdar och kontakter som inte tycktes höra hemma någonstans

  4. Ja visst är det konstigt! Var kommer de ifrån alla sladdar egentligen? Men jag hörde en som hade sålt sina på tradera! Trodde jag aldrig skulle gå, men tydligen… kanske ska prova det?

  5. Ping: Rensa ut – elektronik | Händelsevis

  6. Ping: Rensa ut – originalförpackningar | Händelsevis

Kommentera

