Som man bäddar…

I höstas bytte vi hjärtegrynets spjälsäng mot en gammal fin växasäng. (hittad på blocket för en spotstyver) Samtidigt gjorde vi en stororder hos danska Baby Nature. Vi beställde en madrass från Prolana, täcke, kudde och bäddmadrass från N-Sleep, bäddset från VivaTex, underlakan från Cotonea och ett ekologiskt fårskinn. När vi fått hit alla ekogrejer och kunde slänga ut den gamla skumgummimadrassen, togs sängen i bruk. Så här ser det ut nu:

Theos sängFavoritgosedjuren som alltid ska vara med när grynet sover. Inget av dem är ekologiska tyvärr men de är tvättade riktigt många gånger. Funderar på att stoppa om dem med ekoull och i alla fall bli av med polyesterfyllningen. Kanske blir det lite bättre… Lapptäcket har min kusin sytt och hjärtegrynet fick det i doppresent.

Vi bäddar med ett egensytt underlägg av en GOT’s-certifierad vaxduk, handduk (vaxduken kan ju liksom inte suga upp något så ett mellanlägg till känner vi behövs) och sedan lakan. Såhär ser det ut:

Theos säng2Alltså först madrass, sedan bäddmadrass, vaxduk, handduk, ekologiskt lakan. Så slipper vi hemska underlägg av plastad frotté som förmodligen innehåller PVC eller andra plastiga varianter.

I vår dubbelsäng har vi ett vanligt madrasskydd från Ikea, sonen sover inte hos oss så ofta just nu men i perioder när han sovit där mycket (och under hela amningsåret) hade vi ett likadant vaxduksunderlägg där också.

Ekomamma i stan har också ett inlägg om hur de bäddar här. Minimalisterna skrev nyligen om deras bäddplan för sin bebis här.

Företaget Nature Baby som vi beställde ifrån var väldigt trevliga varje gång jag kontaktade dem för att fråga saker, och när vi fick fel mått på bäddmadrassen. Leveransen gick fort och allt var väldigt smidigt. Ett toppenföretag på alla sätt enligt mig! Dessutom en bonus att Prolana-madrassen vi gärna ville ha var så mycket billigare hos dem än i Sverige. Vi tittade också på bovetemadrasser men bestämde oss tillslut för Prolanas ändå. Vi är väldigt nöjda och sonen sover som en prins. Toppbetyg på allt!

 

 

2 thoughts on “Som man bäddar…

  1. Kul att läsa om hur ni bäddat!

    Men attans att alla bra ställen att beställa sänggrejer på ska ligga i dk! Vi skulle behöver beställa fler kuddar och ett stort täcke till och har spanat på sådana fyllda med Kapok, men har bara hittat en rätt så dyr variant i Sverige. Det kommer nog btw att komma ett nytt ”hur vi sover”-inlägg snart eftersom vi är på gång att göra om sänglösningen i barnen rum. Tyvärr har vi redan gjort en beställning på madrasser innan jag såg det här inlägget och tittade bara på svenska hemsidor så det blev ingen madrass från Prolana då maken tyckte att de var för dyra. 😦 Å andra sidan har de öppet köp där vi beställt ifrån…

    Får jag fråga om det blev dyr frakt och ungefär hur lång tid det tog att få hem?

  2. Nu har jag inte kvittot framför mig men jag blev själv förvånad över att frakten inte blev så dyr. Jag jämförde med vad det skulle kosta att köpa i Sverige med billigare frakt och det var utan tvekan billigare från Danmark. Vi passade ju på att beställa mycket på en gång och såg det lite om att frakten utslagen på alla de grejerna var värd det. Men jag kan kolla kvittot när jag kommer hem igen till helgen. Leveransen tog heller inte lång tid, tre dagar har jag för mig. Det tyckte jag var helt okej! Sen tog det ju lite extra tid eftersom det blev fel med en madrass men den kunde de skicka dagen efter som ett vanligt paket och då hade jag den två dagar senare. Hade det varit fel på den stora madrassen hade det kanske tagit ytterligare en dag.
    Kapokfyllningen är jättebra, det går fint att tvätta i 60 grader om man så vill (hej kräksjuka) och det blir inte så där varmt och sliskigt som med ett syntet-täcke. Det enda negativa (om det nu ens kan räknas) är att det luktar lite speciellt när det blir blött om kapok, som med alla naturmaterial. Man vet ju hur blött ylle luktar… Detta är lite mer blommigt liksom. Jag vet inte vad det beror på men säkert är det något med själva växten. Det känns inte kemiskt så jag är inte orolig 🙂
    Det blir intressant att läsa om er nya bäddning!
    Återkommer om fraktkostnad…

Kommentera

