Vaccinera sitt barn?

När andra får höra om mina ekologiska och giftfria idéer är en vanlig följdfråga: men vaccinerar ni barnet då? Många tycker nog fortfarande att det ekologiska/plastfria/kemikalielåga livet också signalerar ett visst mått av bohem/hippie/new age. Jag har lite svårt att sätta ord på vilket fack det är jag upplever att jag blir placerad i, men ni förstår säkert. De tänker nog att plastbantning är ganska extremt, och klumpar ihop det med folk som inte vaccinerar. (Eller håller på med urin-terapi, det har jag också fått frågan om, låter helt uppåt väggarna tycker jag!)

Ja, vi vaccinerar vårt barn. Det har aldrig ens varit diskussion här hemma om vi skulle låta bli, vi tycker båda att det är självklart att delta i det allmänna vaccinationsprogrammet för barn. Vi är båda vaccinerade enligt det och har därefter tagit en del extra vaccinationer i samband med resor. Jag tror starkt på att det inte är endast för sin egen skull man vaccinerar sig eller sitt barn. Visst, risken att själv bli sjuk är förmodligen låg. Kanske kan man bete sig på ett sätt som gör risken ännu lägre. Men! Man vet aldrig vilka andra man träffar, hur de beter sig, eller om de är i en riskgrupp och man riskerar att smitta dem med något man själv har latent.

För att man ska ha gruppimmunitet (exempelvis i ett lands befolkning) krävs att man har en viss vaccinationsgrad. Den är olika för olika sjukdomar men för exempelvis mässlingen ligger den mellan 92 – 95 %. Så om alla andra vaccinerar sig men jag låter bli är landet ändå ”immunt” och sjukdomen räknas som borta. Men om fler än jag börjar resonera så, faller gruppimmuniteten ganska snabbt. Så argumentet: Ingen har ju mässlingen nu för tiden, då behöver man inte heller vaccinera mot den. Det håller inte. När man slutar vaccinera kommer den tillbaka. Just mässling hade Skåne ett par fall av strax efter att vårt hjärtegryn föddes. Då var vi så klart nojiga, man vaccinerar inte barn mot mässling förrän de är 1,5 år och de är endast skyddade genom moderns vaccination tills de är 6 månader. Ett helt års hål av oskyddad alltså!

Om jag tänker på alternativet, att inte vaccinera och riskera att sonen blir sjuk, och de skuldkänslor jag skulle ha, då är valet lätt. Ingen önskar ju att ens barn blir sjukt, om det då finns något jag kan göra konkret för att han ska slippa, så klart att jag gör det då! Vaccination känns som en lätt sak att göra för att slippa onödigt lidande och smärta. Andra alternativ är att med flit smitta barnet i ”rätt” ålder för att sjukdomen ska bli så lindrig som möjligt. Jag vet många föräldrar som resonerar så med vattkoppor. Dock verkar metoden fått fäste i USA, där det förekommer ”mässlingpartyn”. Läs mer här. Det är en risk jag garanterat inte skulle ta. Mässling kan man bli rejält sjuk av, i slutet av artikeln står att ”30% av de smittade fick läggas in på sjukhus.” Att självmant utsätta sitt barn för detta, det kan jag inte förstå.

Om det är någon som nu tänker på det gamla mediespöket ”vaccinationer ger autism” kan jag tipsa om att läsa en artikel här, där står det om hur studieresultatet hade fuskats med och den ansvariga läkaren blivit av med sin legitimation.

Om ett par veckor tar vi med hela familjen till Turkiet. Men innan dess ska vi se till att alla är vaccinerade mot hepatit A och B.

16 thoughts on “Vaccinera sitt barn?

  1. Intressant! Hur ”allt blandas” för en del… Min ”mission” är lite att visa att man kan vara ”vanlig” och kanske t.o.m.lite ”cool” och ändå göra bra val- ekologiskt, miljövänligt, klimatsmart… Vaccinera skulle jag inte våga låta bli… Det är en helt annan grej…

  2. Precis! Att framstå som lite cool och ändå miljömedveten hade nog varit det bästa. Man vill ju gärna att folk ska bli inspirerade och inte avskräckta. Jag tror också att ”vi” läser på betydligt mer än någon som ännu inte hittat det miljömedvetna spåret. Att inte vaccinera framstår som ett mycket dumt alternativ om man sätter sig in lite i ämnet men läser man mycket media och tar det som fakta och exakta källor är det kanske inte så solklart. (nu sabbar jag ju lite för mig själv eftersom länkarna i inlägget går till just tidningsartiklar…. Tröstar mig med att de i alla fall är från DN och inte någon skvallerblaska)

  3. Ping: Lästips | Ekomamma i stan

  4. Vi har funderat och också oroat oss mycket för det här med vaccin till våra barn. Värst var inför svininfluensan. Vi bestämde oss först för att inte ta det, sen ändrade vi oss och tog det. Barnen fick hög feber och biverkningar och sen när man fick höra om det här med narkolepsi kändes det jättejobbigt! Men det kändes som vi fattade rätt beslut utifrån den informationen vi fick. Min mamma valde att inte vaccinera oss barn mot t ex mässling när vi var små, så de vaccin har jag tagit i vuxen ålder (MPR!). Vi har bestämt för våra egna barn att de ska följa det nationella vaccinationsprogrammet och jag har sparat en del info och satt i barnens ”pärm” ifall de någon gång själva skulle undra över våra beslut.

  5. Vad smart att spara infon till barnet! Det är ju svårt att välja för någon annan så som man måste med barn men bra att spara faktan man grundade beslutet på känns väldigt hänsynstagande mot barnet. De fattar ju säkert att man var tvungen att ta ett beslut men kanske inte alltid hur man kom fram till det. Då visar man ju även att man tänkt igenom saken noga.

  6. Klokt val att vaccinera. Jag har mött på alldeles för många som valt att låta bli och som dessutom baserat sina beslut på info de hittat på någon skum sida på internet……
    Att vaccinera är också en solidaritetshandling. Det finns barn som inte kan vaccineras pga olika omständigheter tex vissa immunsjukdomar osv. För dessa barn är det ÄNNU viktigare att barnen runt omkring är vaccinerade.
    Tyvärr har vi ju haft utbrott av mässling i Sverige, det var ett rejält utbrott i Järna (antroposofernas fäste) för några år sedan.
    Dessutom finns det en otrolig okunskap hos dagens generation om hur farliga sjukdomarna faktiskt kan vara. I och med att ingen blir sjuk, så tycker folk inte att det är en risk att låta bli att vaccinera. Men helt plötsligt kommer vi att vara där igen om alla resonerar på det sättet!

  7. Ja, det kollektiva minnet verkar fungera ganska dåligt, man måste kanske ha sett utbrotten närmare för att fatta hur farligt det kan bli?
    Jättebra det där du skrev om att det är en solidaritetshandling! Så många gånger jag försökt få folk att fatta det resonemanget. Särskilt om man träffar mycket folk i sitt yrke tänker jag att det är extra viktigt. Man vet ju aldrig vad de har för historia.
    Jag tänker också att förmodligen hade inte staten valt att investera massor med pengar i ett vaccinationsprogram om de hade kunnat slippa. Alltså måste det ju behövas!

  8. Jo, visst är det ”nys” och påhittat att våra vanligaste vaccin kan orsaka skada. Jag ska vara väldigt tydlig med att påpeka detta för de två familjer vi känner som förlorat varsitt barn pga vanligt svenska vaccin, en liten pojke och en liten flicka. Pojken dog av influensavaccinet och flickan i hjärtsvikt efter många långa komplikationer och mycket smärta.

    Vill du att jag ska hälsa från dej med?

  9. Vilken fruktansvärd tragedi! Jag kan nog inte ens föreställa mig vad hemskt det måste vara att förlora sitt älskade barn, och dessutom till en så ”liten” grej som en vaccination.
    Jag förstår mycket väl om dessa familjer (och säkert många i deras omgivning) inte längre vill vaccinera sin barn. Då blir det extra viktigt att alla vi andra vaccinerar oss själva och våra barn, då kan vi ändå hålla sjukdomarna borta och upprätthålla befolkningsimmunitet.
    Om du vill hälsa dem något så säg att jag tänker på dem och att jag bidrar genom att vaccinera mig själv och min familj så att de kan slippa utan att för den sakens skull riskera att få dessa hemska sjukdomar.
    Jag tycker alltid det är bra när någon tar upp baksidan av de samhälleliga screening- och hälsoprogrammen, men man får inte glömma hur många som förmodligen lidit om vi inte genomfört dessa.
    Tack för din kommentar!

  10. Jag tror inte du förstod… båda dessa barn dog pga vaccinen, de hade levt nu om inte deras föräldrar valt att vaccinera dem. Jag känner även tonåringar som fått ”sömnsjukan” av influensavaccin.

  11. Jag förstod.
    Vi väljer alla vilka risker vi tar. Vi har kommit fram till att risken att få allvarliga komplikationer av att vaccinera är mindre än risken att få allvarliga komplikationer av att bli sjuk.
    Vi tycker även att de samhälleliga vinsterna med vaccinationer är tillräckligt stora för att försvara dem. Det medför dock inte automatiskt att de individuella vinsterna är det.
    Jag beklagar djupt dessa familjers förluster och förstår givetvis om de, och människor runt omkring dem är väldigt skeptiska till vaccinationer.

  12. Fick magsår på båda mina hästar pga vaccination. Hände varje år när jag vaccinerade och de var dåliga i ca ett halvår varje gång. Har testat flera olika vaccin. Nu är det tamejfaan nog. Ingens som funderat över varför fler och fler får kroniska magproblem och autoimmuna sjukdomar. Nu är de inte så ovanliga längre…kanske dags att läsa på biverkningslistan och sedan se sig om i samhället. Känner du verkligen någon som är helt fri från någon form för sjukdom/sjukdomstillstånd?

  13. Visst känner jag flera som är fria från sjukdomar men du har nog rätt som säger att autoimmuna sjukdomar och andra tillstånd som är svåra att hitta en orsak till ökar idag. Däremot är jag inte övertygad om att dessa är vaccinationernas fel. Det finns fler saker som ändrades från att min mormor och hennes generation (som jag upplever som friskare än oss) växte upp till att min gjorde det. Bland annat den ökade användningen av bekämpningsmedel i jordbruket, biltrafikens genomslag, plastprodukternas intåg för att bara nämna några. Som du kanske märkt på den här bloggen tror jag att särskilt plast- och kemikalieanvändning är problematiskt och jag kan snarare tänka mig att dessa är att beskylla för ökad ohälsa.

Kommentera

