Chiapuddingen

chiapudding

Sedan jag drog ned på socker och gluten har jag upptäckt flera nya favoritsnacks. Ett av dem är den förträffliga chiapuddingen! Alltid gott, går att variera i oändlighet och mättande. Dessutom har jag hört att det är nyttigt som bara den.

Så här gör jag min chiapudding.

Jag mäter upp 2 dl växtmjölk (oftast soja eller havre för det är lättast att hitta osötad) i en glasburk med tättslutande lock. Sedan häller jag i 2,5 matskedar chiafrön, 2 matskedar mandelmjöl och någon slags smaksättning. Kanel, kardemumma, vaniljpulver och kakao brukar jag variera mellan. Om det blir kakao tar jag helst halva satsen, annars blir det för mycket tycker jag. Sedan sätter jag på locket ordentligt och skakar burken så allt blandar sig. Sedan ska burken stå i kylen. För att puddingen ska svälla jämt och inte klumpa sig skakar jag burken ett par gånger till efter typ en kvart och sedan igen efter en timma. Lägger sig chiafröna på botten eller i en klump rör jag ut dem ordentligt med en sked. Oftast gör jag puddingen på kvällen så den kan svälla hela natten, eller på morgonen om jag vill ha den till kvällen.

När jag väl ska äta den toppar jag med blåbär, hallon, banan, nöthack, honung, apelsin eller några andra frukter. Om det ska vara som efterrätt till hembjudna gäster och jag är mån om att det ska se vackert ut väljer jag hallon och blåbär, kryddar puddingen med kardemumma och vaniljpulver. Alla som smakat hittills har varit förtjusta!

Chia-Pudding_RB_2

Men så idag pratade jag med en vän som just blivit vegan. Han har läst på och utforskat massor och hade hittat att han som man inte ska äta för mycket chiafrön för att män inte kan tillgodogöra sig nyttigheterna i fröna. Det var något med hormonerna sa han, kvinnor tar upp lite mer men ändå inte så mycket som det sägs i media. Han sa också att de innehåller en syra som blir giftig i för stora mängder. Vad nu då? tänkte jag, det här måste jag forska lite i!

Efter att ha surfat runt en stund hittar jag en sida om biverkningar av chiafrön. Det rör sig om personer som är allergiska, att om man äter för mycket fibrer redan och dessutom äter mycket chiafrön kan man bli förstoppad. Att man måste dricka ordentligt eftersom chiafröna sväller i magen.

Ytterligare en timmas surf ger mig inget mer om att chiafrön skulle vara giftiga. Däremot hittar jag flera källor som pratar om att linfrön innehåller vätecyanid. Det är ju som bekant ett gift och i för stora mängder kan linfrön alltså ge förgiftning. Källor här och här.

Jag läser på Wikipedia om chiafrön, där nämns det att de skulle ge en förhöjd risk för prostatacancer för män. Länken där visar dock till en sida utan källhänvsningar. Men lite googlande leder mig till en sida där de pratar om en studie från 2004. Kanske är det samma studie, men här står det istället att studien visade sig ha felaktigheter och att en nyare studie visat att den fettsyra man trodde gav prostatacancer, snarare skyddade mot det. Den aktuella fettsyran är en  omega-3 fetsyra, alfalinolensyra (ALA). Det är samma syra som på andra ställen sägs skydda mot bröst- och livmoderhalscancer.

Beträffande nyttigheterna i chiafrön och om man kan ta upp dem eller inte hittar jag många som pratar om vilket superfrö chia är. Listorna över detta lilla frös förträfflighet är långa och innehållsrika. Men flera pratar också om att nyttigheterna är överdrivna och jämförelserna med exempelvis fisk är vilseledande.

Efter mina små efterforskningar är jag relativt säker på att det där med gift i chiafrön bara är en ihopblandning med linfrön. Och att det skulle vara dåligt för män men bra för kvinnor handlar om ALA. Jag är dock skeptiskt till att det skulle ge en ökad risk för prostatacancer. Det verkar inte helt bevisat, men kanske vill man inte chansa. Jag tänker i alla fall fortsätta med mina frön, oavsett om det skyddar mig mot cancer eller inte. Jag äter dem för att de är goda och mättande och ersätter mina kvällsmackor på ett alldeles utmärkt sätt. Om de dessutom är nyttiga och jag faktiskt kan få i mig all den där omega-3, alla mineral och vitaminer så får det vara en bonus.

 

Lånade bilder hittade här och här i brist på färdigpimpad pudding hemmavid 

Annonser

8 thoughts on “Chiapuddingen

  1. Tack för att du tar reda på. Då slipper jag;)
    Jag äter 2 dl kokosmjölk blandat med 3msk chiafrön och frysta hallon (blanda och låt står över natten) till frukost varje morgon. Funkar utmärkt för mig. Jag är sockerberoende och fri från socker- och mjölmat sen fyra år tillbaka. Då är den här frukosten perfekt för mig. Tack för en bra blogg.//Solveig

  2. Ja, om jag kör på den på burk. Jag köper mest kokosmjölk på tetra. Willys märke Garant har kommit ut med en bra kokosmjölk, tycker jag.

  3. Det där tycker jag är så krångligt. Jag vill ju också köpa eko-produkter och gör det så långt det är möjligt. Men då finns det bara eko på konservburk och då med de gifter som burken utsöndrar och att metall inte är den miljövänligaste förpackningen osv. Så jag känner mig så rådvill där. Men hittills jag köper den på tetra-pack, jag hoppas också att den kommer i eko. Ibland är det inte lätt att vilja vara miljövänlig och hälsosam:P

  4. Ja, visst är det irriterande att man inte kan få både tetra OCH ekologiskt. Hur svårt kan det vara liksom? Jag väljer också hellre oekologisk tetra framför ekologisk konservburk. I den första vet jag ju inte vilka gifter som finns men i den senare vet jag ATT det finns gifter…
    Kanske borde vi båda maila garant så tror de att det är en konsumentstorm och fixar till det?

  5. Ping: Hur bota sockersuget utan att äta socker? | Händelsevis

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s