Resväskan från Travel

travel map

När jag började mitt veckopendlingsjobb 2011 köpte jag en liten rullväska lagom för ett par nätters bortavarande. Det är en väska från Travel och jag fick den rekommenderad i affären. Jag berättade att jag tågpendlade och behövde en stabil väska som avlastade mina axlar. En väska på fyra hjul fick jag då veta skulle passa mig bäst. Den var dessutom på rea och rätt snygg så jag slog till.

Ganska snabbt visade det sig att detta nog inte vad min optimala väska. Jag går mellan tåget och jobbet och hjulen är allt för små för att rulla bra någon annanstans än inomhus. När bakhjulen efter sex veckor var helt nedslitna gick jag tillbaka till affären. Jag fick då veta att om jag inte kan rulla den på alla fyra hjulen måste jag bära. Alltså varje gång det kommer en kant, grus på vägen, kullersten eller en skarv i asfalten.

De bytte bakhjulen och jag övergick till att bära min lilla väska oftare och oftare. Efter några månader till var det ett av framhjulen som var helt förstört. Jag gick tillbaka igen och fick nu veta att eftersom jag använt väskan fel från början var den nu sned och därför hade hjulet blivit slitet. De bytte hjulet.

En månad senare var det dags igen.

På ett år bytte jag hjulen tre gånger, inte alla samtidigt men alla hjulen blev bytta, vissa två gånger. Sedan gick jag på mammaledighet och väskan användes inte lika flitigt.

I juni förra året började jag veckopendla igen och i december lossnade ett av mina väskhjul.

Jag gick tillbaka till affären igen. De sa att de skulle beställa ett nytt hjul. I februari fick jag tillbaka väskan. Då fick jag också veta att eftersom garantin gått ut måste jag betala 150 :- för det nya hjulet. Jag tyckte det kändes lite konstigt men betalade. När jag kom hem kollade jag Travels hemsida. Fem års garanti stod det där. Alltså hade min garanti inte passerat. Jag mailade Travel:

Hej!

Jag köpte en väska från Travel i augusti 2011. Jag blev rekommenderad just denna väska efter att ha förklarat mitt behov för personalen. Efter ett par månader stod det dock klart att detta var helt fel väska för mig. Eftersom jag går mycket ute med den slits hjulen extremt fort. Inom loppet av 1 år hade jag bytt hjulen tre gånger. Inte alla hjul varje gång men alla hjul hade blivit bytta flera gånger. Sedan följde mammaledighet, studier och så i juni i år var jag tillbaka med mitt veckopendlingsjobb och väskan kom åter fram. I december föll ett av hjulen av. Jag gick då tillbaka till affären jag köpt väskan i. De beställde ett nytt hjul och i förra veckan fick jag tillbaka väskan. Då sa personalen att garantin gått ut och jag fick betala 150 kr för hjulet. När jag nu läser på er hemsida står det att Travel har 5 års garanti på väskan (det är den blå med kartan) 5 år har ju inte passerat varför jag nu tycker att jag borde fått hjulet gratis. Jag undrar också om det är så att detta nya hjul nu inte har någon garanti alls? Det var vad jag fick veta i affären. Men det tycker jag låter konstigt. Så om hjulet går sönder igen om en månad, då måste jag köpa ytterligare ett hjul? Jag frågar mig också om det är så att väskorna bara är tänkta att hålla i fem år? Min kommer ju inte klara sig längre, den är redan nära slutet. Även handtaget är väldigt löst och dåligt. Men det vågade jag knappt säga i affären eftersom jag tänkte att det skulle bli dyrt. Borde inte affären lagat min väska gratis? På mitt kvitto står det ”flygskada” vilket ju inte ens är sant. Jag har aldrig flugit med väskan. Problemet verkar snarare vara att jag går ute med den mer än vad den är gjord för att klara. Hoppas att ni har svar på mina frågor!

MVH

 

Snabbt fick jag svar att jag skulle meddela vilken butik det rörde sig om. När jag mailat in det fick jag nästan svar med vändande post:

 

Hej.

Välkommen in till oss med din gamla Travel väska och din matrialfelsgaranti så väntar en helt ny lika dan på dig i butiken.

Det nya garantidatumet blir aug 2011-aug 2016 ( 5 år)

Hoppas Du blir Nöjd och slipper mer trubbel med nya väskan.

Med vänlig hälsning.

 

Hm, både bra och dåligt tänkte jag. Bra för mig eftersom jag får en ny väskan. Dåligt för miljön för att ytterligare en hårdplastväska hamnar på soptippen för att företaget inte gör den tillräckligt hållbar.

Jag fick en ny väska och fick veta att de ”förlängt” min garanti till 2016. Den ”nya” garantin gäller alltså för den nya väskan och går den sönder mer efter det får jag betala själv. Jag kan inte annat än tro att det kommer vara samma problem med att hjulen slits mycket och ojämt med den nya väskan som med den gamla. Problemet är liksom att den inte är gjord för att användas utomhus, eller så mycket som jag gör. De 150 :- fick jag inte tillbaka utan de skulle jag se som att jag betalat för den nya väskan. Väldigt konstigt tycker jag eftersom jag fick en ny väska på garantin. Då borde jag heller inte betala något. En genomgång av garantivillkoren fick jag också.

Att jag fick en ny väska tillslut reparerade delvis mitt förtroende för Travel som företag men jag kommer inte köpa en väska från dem igen. Utan ny väska hade det ju varit bottenbetyg för företaget, nu kanske det i alla fall kan bli 4 av 10. Intressant också att reflektera över att jag så snabbt fick en ny väska när jag ”skvallrade” till Travels kundtjänst. Jag hade ju redan varit inne i affären och klagat fyra gånger, då hade det aldrig varit tal om att byta hela väskan. Ibland lönar det sig att vara en jobbig kund. Men helst hade jag så klart velat köpa en mer hållbar väska som jag kan ha länge utan att behöva tramsa med att byta hjul och maila kundtjänst stup i kvarten.

14 thoughts on “Resväskan från Travel

  1. Tack, tack, tack för att du är en sådan som säger ifrån! Det hjälper alla i längden.
    Men vilken kass produkt – en resväska som inte håller att resa med och hjul som inte håller att rulla! Pffft

  2. Det låter ju helt galet! Att en väska inte ska klara upprepade resor.

    Blir lockad av att tipsa om min väska men tyvärr vet jag inte märket (kanske måste gå ner i källaren och kolla). Jag minns att jag köpte den på Åhlens inför en resa, det borde ha varit 2000 eller 2001, och det är den jag fortfarande använder. Den har bara två hjul och de är inte så där pyttesmå.

  3. Ingen aning. Själv gav jag upp rullbag för länge sedan och packar nu lätt i en liten ryggsäck istället. Inte så chic, men jag är först upp i rulltrappan. 🙂

  4. Så ofta jag kan gör jag det samma. Men reser jag i tjänsten har jag redan en ryggsäck med jobbprylar så då krävs en till väska.
    Tycker ryggsäck blivit chickare med åren, nu är det nästan mer chickt med en rejäl fjällräven rygga än en liten rullbag om man kollar innefolket på flygplatsen 🙂

  5. Jättebra att du är en aktiv konsument! Det flesta hade kanske bara kastat den och köpt en ny. Jag är likadan, jag försöker gå tillbaka och klaga. Mitt senaste köp som jag blev sådär upprörd över är en dammsugare. Jag köpte den till hyresgästerna i sommarstugan som vi hyr ut. Den hette till och med något med miljö och skulle dra mindre energi och allt möjligt. Men direkt när jag provade den hemma så repade munstycket trägolvet! Urkass! Så jag körde tillbaka med den och vill byta munstycket. Det fick jag inte, fast att det fanns andra märken som passade utmärkt till. Av princip kände jag att jag inte vill köpa ett nytt munstycke (det var rätt dyrt att köpa de löst). Så då fick jag lämna tillbaka hela dammsugaren. Jag frågade vad som skulle hända med den nu och fick till svar att den skulle kasseras!!! Suck, så miljövänlig den blev helt plötsligt. Så fick jag köpa en annan modell istället.

  6. Så irriterande!
    Jag hade nog sålt den nya väskan och köpt en väska med bättre kvalitet i en annan affär där de har koll på vad som gäller.

  7. Det är ju det som stör mig med det här väskköpet med! Bara ytterligare en plastväska på tippen. Hur ska man egentligen få företagen att producera hållbara grejer?

  8. Det var ju en bra idé! Jag hade kunnat sälja den till någon som inte använder den så mycket. Fast man får så sällan några riktiga pengar på andra hands marknaden för sådana saker….

  9. Ping: Ett berg av väskor | Händelsevis

  10. Ping: Rensa ut – pärmar | Händelsevis

Kommentera

