Clean 15, dirty dozen.

2015EWGPesticideGuide

Vi strävar efter att köpa så mycket av vår mat som möjligt ekologisk. Det går oftast bra. Vissa saker avstår vi helt och andra saker har vi bytt ut. Men ibland känns det ekologiska sortimentet i vår lokala Hemköp lite väl skralt. Då brukar vi komplettera med frukt och grönsaker från listan ”clean 15”. På den finns frukter och grönsaker som är förhållandevis resistenta mot bekämpningsmedel och gifter. De är alltså lite ”renare” än andra konventionellt odlade frukter och grönsaker. Vi undviker dem som finns på listan ”dirty dozen” eftersom de är sådana sorter som tar upp gifter och därför innehåller förhållandevis mycket gift.

Listorna finns på en hel mängd ställen på internet men jag återger dem ändå här:

Clean 15

  • Sparris
  • Avokado
  • Kål
  • Cantaloupemelon
  • Blomkål
  • Aubergin
  • Grapefrukt
  • Kiwi
  • Mango
  • Lök
  • Papaya
  • Ananas
  • Majs
  • Ärter
  • Sötpotatis

Ekologisk lök, majs, ärter, aubergin och blomkål är så lätt att få tag i att vi inte behöver köpa de konventionella. Ananas köper vi inte heller om det inte finns ekologisk. Jag har fått lära mig att för en anansodlande familj är chansen större att kunna försörja sig om man odlar ekologiskt. Papayan i Sverige tycker jag smakar disktrasa så den avstår jag hellre.

Undantaget använder vi oss av när det gäller sparris, kål, sötpotatis, avokado, cantaloupe och mango. Jag är inte helt säker på att jag tänkt och prioriterat rätt här men just nu handlar vi såhär. Om ni vet något mer så tipsa gärna!

Listan ”dirty dozen”, som alltså är saker man ska undvika att äta om de inte är ekologiska, består av:

  • Äpple
  • Selleri
  • Körsbärstomater
  • Gurka
  • Vindruvor
  • Nektariner
  • Persikor
  • Potatis
  • Spenat
  • Jordgubbar
  • Paprika
  • Sockerärter

(Som tillägg står att om man äter mycket grönkål eller chilipeppar ska man byta dem mot ekologiskt.)

Jag tycker det är svårast att avstå selleri, nektarin, persika och jordgubbar. Vi köper svenska jordgubbar när det är säsong. Det är oftast väldigt svårt att hitta ekologiska och vi har ätit en del konventionella även fast de är med på listan. Jag tvättar dem alltid noga och hoppas i framtiden på att kunna odla mina egna. Att få tag på frusna ekologiska jordgubbar är däremot inget problem alls.

Jag har tagit mina listor från Environmental Working Group som uppdaterade sina 2015. De gör sina studier på amerikanska frukter och grönsaker men jag tror att resultaten är applicerbara även på svenska. Möjligen kan det vara så att svenska regler om besprutning är hårdare och det därför är mer okej att köpa frukt och grönsaker från ”dirty dozen”-listan med svenskt ursprung.

På EWG’s hemsida finns statistik över hur många av varuproven som innehöll gifter. Det är alltså konventionellt odlade frukter och grönsaker som är med i studien, så ingen idé att ropa att ekologiskt är en bluff nu igen. Som ett exempel kan jag nämna att 99% av äppleproven, 98 % av persikoproven och 97% av nektarinproven innehöll rester av bekämpningsmedel. Ingen rolig statistik för mig som gärna vill äta nektarin och persika men har svårt att hitta dem ekologiska. Nu när säsongen snart börjar ska jag göra en ny kraftansträngning och leta fram någon affär som har.

Tröstande är däremot att bara 1% av avokadoproven innehöll gifter. De var de renaste på listan.

 

 

 

5 thoughts on “Clean 15, dirty dozen.

  1. Vilka bra listor. Hur kan jag ha missat dem? Men jag funderar över ananas? Den har ju varit föremålet för de senaste veckornas kampanj liksom banan har varit det innan. I alla fall, skönt att veta med avokadon. Även om jag hittade 4 ekologiska för 40kr häromdagen så är det inte alltid en har sån tur.

  2. Ja ananasen undrar jag också över. Men som sagt köper jag den endast eko ändå av solidariska skäl. Så ingår den kanske ändå inte i ens basföda. Medan avokado, som du skriver om, gör det.
    Skönt att ha något att gå efter när man tröttnat på att leta o leta efter giftfria alternativ.

  3. Ping: Mangoigelkott | Händelsevis

  4. Ping: Ekologiska undantag | Händelsevis

Kommentera

