Kvinnodagen

Idag är det internationella kvinnodagen. Jag hade gärna velat skriva något smart om jämställdhet och feminism men idag är jag så trött att hjärnan känns helt som mos. Att få fram några trixiga formuleringar och komma till briljanta slutsatser känns som ett oöverstigerligt hinder.

Jag är tacksam för det stora jobb tidigare generationers kvinnor lade ner i jämställdhetens namn. Jag är tacksam för att vi kommit en bit på vägen. Men vi är inte klara. Det är inte läge att nöja sig.

I brist på egen tankekraft länkar jag till några andra kvinnor som skrivit om feminism och kvinnodagen.

Elsa Billgren skriver Make it happen. Hanna med bloggen Lev mer konsumera mindre skriver om att säga Grattis på kvinnodagen. Oxhen skrev igår om hur förändringen sker. Jenny som skriver bloggen ekomammaistan skrev för ett år sedan en lista med feministiska lästips som fortfarande känns högst aktuella.

Grattis kvinnor! Eller kanske snarare tack alla ni som jobbat för jämställdheten under alla år!

2 thoughts on “Kvinnodagen

  1. Nu funderade jag en vända till på grattiset och tänker: varför inte? Grattis på födelsedagen betyder ju trots allt bara grattis, din morsa orkade med att bära dig i nio månader och att sedan pressa ut dig under alldeles för lång tid under outsäglig smärta och med fara för livet. Grattis! Så är det inte precis detsamma för kvinnor idag? Grattis till att dina kollektiva morsor orkade ta striden och smärtan för att du skulle ha det göttigare idag än de hade då. Nej, det är inte färdigt, men när är det någonsin det?

Kommentera

