Vettig present till en 2-åring, hur svårt kan det vara?

Mitt lilla hjärtegryn fyller två år nästa helg. Vi hade tänkt ut att en balanscykel skulle vara en bra present. Han har intresserat sig mycket för andra barns cyklar och fordon av alla de slag är högaktuellt just nu. En balanscykel tänkte vi ger lagom utmaning. En trehjuling hade han redan klarat att köra men balanscykeln får han nog öva med ett tag för att bemästra. Så balanscykel skulle det bli. Jag ville ju gärna köpa någon form av eko/reko/begagnad så jag sonderade blocket ett par gånger. Inget som passade oss. Jag mailade lite till några leksaksaffärer i närheten och frågade om de hade något i trä, helst svenskt, helst reko. Inget. En affär skulle kanske få in något under våren men de kunde inte säga när.

Jag var inte ute i jättegod tid heller.

Tillslut fick jag bara acceptera att jag fick lösa problemet så gott det gick, den perfekta lösningen skulle inte komma denna gången. Jag gick till en vanlig leksaksaffär och valde ut en röd av metall. Med minimalt med plastdetaljer. (Valet stod mellan jätterosa med glitter, svart och häftig eller helt plain röd. Tack och lov för röd)

Hjärtegrynets kusin fyller år nästan samtidigt och vi ska fira lite gemensamt. Kusinen måste så klart också få en present. Och där stod jag mitt i en fullproppad leksaksaffär och tänkte att det skulle väl inte bli några problem. Jag ville inte köpa något rosa plastigt, det har hon redan ett helt hus fullt av. Böcker tycker hon inte är så roligt. Hon är inte så pillig och byggig som mitt gryn så något sådant ville jag heller inte köpa. Helst ville jag ha ett eko kramdjur eller något till sandlådan av metall. Om det inte fanns hade vi bestämt att jag skulle köpa något någorlunda könsneutralt (inte det att jag tycker att hon inte ska leka med dockor eller prinsessprylar men hon har redan tusen sådana saker) i trä som hon skulle tycka var kul. Fast jag hade en hel affär full med leksaker fanns det INGET jag kunde tänka mig att köpa till henne. Jag frågade i kassan om ekokramdjur och metallspadar. Inget. De kanske skulle få in spadar till våren men ekodjur finns det tydligen ingen marknad för eftersom ”reglerna redan är så hårda för kramdjur till barn” ??? Hmm, det där vet jag inte så noga men inte tror jag att reglerna för kramdjur skulle kunna mäta sig med de ekologiska? Det verkar som ett dåligt försäljningsargument tycker jag.

Jag fick gå till en annan affär, där fattade de lite mer vad jag letade efter och fast de inte hade något av det jag egentligen tänkt mig lyckades jag köpa ett knopp-pussel med djurbilder. I trä. Inte eko men i alla fall i trä.

pussel

 

Hur svårt ska det egentligen vara att köpa vettiga grejer i en fysisk butik? Hade jag köpt på nätet med lite mer framförhållning hade jag säkert hittat något ännu bättre. I min enfald trodde jag att när jag hade tillgång till hela Malmö och hela Karlskronas leksaksutbud skulle det inte vara så svårt. Ändå gick det bara nästan. Jag uppskattar att kunna gå till butiken och se och känna på sakerna själv innan jag köper. Oftast funkar det att beställa på internet men ibland blir jag bara så trött på det eviga uthämtandet av paket, fakturor som ska betalas, företag som inte står för frakten om något blivit fel, att packa om och skicka tillbaka om det inte var så bra när det väl kom fram som det såg ut på bilden. Jag vill bara gå till affären, prata med någon som kan sitt sortiment och har koll på vad de säljer, välja något som jag vet kommer bli bra och betala på plats utan att knappa in koder och grejer. Sen vill jag även få det inslaget lite fint.

Kanske är jag krävande, men hur svårt kan det egentligen vara? Var finns min perfekta leksaksaffär?

10 thoughts on “Vettig present till en 2-åring, hur svårt kan det vara?

  1. Intressant! Kanske är det en sådan affär man ska öppna i Malmö? Jag håller med dig om att det är jättesvårt att hitta vettiga presenter. Ibland köper jag något ”vuxet” typ en ficklampa, en träkavel eller något som jag tänker att även en barn kan ha nytta av. Jag handlar inte lika mycket på nätet längre heller, mest för att jag är sämst på att skicka tillbaka… det är härligt när man kan gå in en fysisk affär och hitta det man vill ha. Hoppas de små blir glada för sina presenter! (Knoppusslet var jättegulligt!)

  2. Förmodligen finns den perfekta leksaksaffären någonstans, men jag vet verkligen inte var! Jag kan ärligt säga att jag inte är lika inne på eko som dig när det gäller prylar, men handlar helst begagnat om det finns att tillgå. Ibland nytt bara för att då blir det extra kul bland allt det andra. Dessutom säljer jag grejerna jag inte behöver sen. Fungerar utmärkt. Var var ja? Jo leksaker! Min son har en tendens att pilla sönder allting alternativt tugga på det (ja fortfarande), så jag köper grejer i trä eller metall. Plast går sönder och det är ett otroligt slöseri. När det gäller träleksaker har vi hittat en hel del från jabbadabado, playsam och brio. Det kan ju vara ett tips i alla fall!

  3. När vi hittar den perfekta affären får vi se till att meddela varandra! Jag åtar mig att leta i Malmö, Karlskrona, Göteborg och lite i Stockholm. Någon av dessa borde ju rimligen ha!
    Vi har också en del från Brio och Jabbadabado. Pusslet på bilden kommer från Kids concept, de verkar också har bra koll på läget. Dessutom är ju träleksakerna så mycket snyggare än de plastiga tråk-sakerna. Bara det är ju ett bra argument för att välja trä 🙂

  4. Det verkar så mysigt att ha en butik. Men det är nog mycket jobb, som sagt. Det hade varit kul att vara några stycken så kunde man hjälpas åt på öppettiderna. Jag ska också hålla utkik!!

  5. Nu vet jag inte var i landet du bor men… I Halmstad finns en liten superfin leksaksbutik som heter leklyckan. Jag vet att de säljer över nätet på något vis samt att de grossar till andra butiker. De har massor av snälla och/eller pedagogiska leksaker i trä, tyg osv. De har en hel del fint som är klassiska dop/födelsegåvor med.

  6. Ping: Den gyllene medelvägen | Händelsevis

  7. Ping: Presenter till en 1-åring | Händelsevis

Kommentera

