Ramonarapport

ramona2

Min Ramona-kofta börjar ta form! Jag har redan lärt mig massor av att sticka det här mönstret. Jag kände mig i början tveksam inför att starta projektet eftersom jag trodde det skulle bli för svårt för mig men nu är jag verkligen glad att jag vågade börja. Bara genom att försöka sticka denna kofta har jag höjt mina stick-färdigheter till en helt ny nivå. Visst har jag mycket kvar att lära mig men nu kan jag faktiskt sticka ett riktigt plagg! Vilken kick!

Saker jag lärt mig hittills:

  • Vad en raglan-kofta är. Jag trodde det var ett nytt engelskt ord så jag satt med ordbok och letade. Men ser förstod jag att det är själva koft-modellen, alltså hur den är konstruerad. Har inte helt fått fatt i definitionen än men det är något med att man lägger upp allt på en gång, ärmar, bakstycke och framstycken. Kanske Docksjö har en bra definition på lager?

ramona1

  • Att läsa ett mönster på engelska. Knit and purl, knit and purl. Efter ett tag blev jag förvirrad och tänkte var det inte curl? Jag har fått slå upp många ord men nu känner jag att jag fått lite flyt.
  • Hur man använder markörer. Jag har gjort det innan men aldrig fått ordentlig kläm på det hela. När jag la upp Ramonan (och skulle sätta i 8 markörer på olika ställen) fick jag först repa upp tio gånger innan min svärmor kom till min undsättning och tipsade om att markörerna ska sitta i mellan maskorna, inte i. Vilken skillnad! Plötsligt stämde allt och jag kunde lätt sticka vidare.

ramona4

  • Att sticka med ”magic loop”. Då kan man använda samma 80 cm rundsticka som man har till kroppen, även till ärmarna. Praktiskt! Och billigt.

Jag har också gjort min första provlapp och mätt ordentligt vilken storlek jag skulle sticka. Hoppas detta ger resultat på passformen. Nu ska jag fortsätta sticka….

ramona3

 

6 thoughts on “Ramonarapport

  1. Ping: Årsuppdatering | Händelsevis

  2. Ping: Ramona | Händelsevis

Kommentera

