Kalasförberedelser

kalas4

Pakethögen

I morgon är det den stora 2-års dagen för vårt lilla gryn! Eller vänta lite nu här, det är det ju inte alls… I morgon för två år sedan låg jag hemma på soffan och skrek i en kudde och började på allvar tro att det aldrig skulle komma något barn. Vi hade hållit på med den utdragna förlossningen i tre dagar redan och jag var säker på att det skulle vara för evigt. Sedan kom han ju äntligen, men i ärlighetens namn är inte 2-års dagen förrän på söndag. Litet etiskt dilemma uppstod här i kväll när vi diskuterade hur vi skulle göra med firandet. Kalaset är i morgon eftersom det är då gästerna kommer. Ska vi då låtsas att de är födelsedag på riktigt i morgon och fira fullt ut eller ska vi vänta med familjefirandet till rätt dag? Bryr sig en 2-åring om vilket datum som är rätt och kan man med att lura sitt eget barn? Efter en liten diskussion kom vi fram till att det nog inte är så noga med datum för en 2-åring och att vi firar allt på samma dag. Vi kommer däremot inte att gå in för att lura honom att det är rätt dag. Men inte heller påpeka det.

Hur hade ni gjort?

bild 5-1

Vimplar och pompoms

I vilket fall har vi nu pyntat köket och dörren för kalas. Jag slog till med en ny pompom-girlang förutom att vi satte upp vimplarna jag sydde till 1-års dagen. Då kom han krypande ut på morgonen och var helt fascinerad av dem. När jag tog ner dem efter ett par dagar fortsatte han peka upp och undra var de hade tagit vägen.

bild 4-6

Vimplar av bildeböcker

De var lätt att göra dem, ingen anledning att köpa färdiga alltså. Jag klippte helt enkelt ut lagom stora trianglar av olika fina papper jag ändå hade hemma. Några är gamla  barnböcker som var så trasiga att det inte gick att läsa, någon är ett foto från en fotokalender och resten blandade papper. Sedan limmade jag ihop dem två och två och sydde fast dem i ett köpt kantband. Symaskinen kan mycket väl sy i papper så det var inga problem.

bild 3-7

Pompoms av silkepapper

 

Pompomsen gjorde jag av silkepapper och lite tjockare blompapper som suttit runt någon bukett jag fått. Jag spar allt som kan komma till nytta och nu fick jag användning för en hel hög papper jag sparat. Man viker pappret som ett dragspel, fixar till kanterna lite med en sax, knyter en sytråd på mitten och sedan är det bara att dra isär silkepappersarken till önskad form. Ju fler lager silkepapper desto tätare pompom. Jag såg någon som gjort sina i tyll, det verkade som en bra idé men mitt tyllförråd är tömt efter att vi hade besök av en 6-åring som ville pyssla en fjärilskjol (okej, det var jag som ville pyssla den, hon bara ställde upp, jag erkänner)

bild 2-8

Flaggor och födelsedagståg

Flaggorna har vi fått ta över från mina föräldrar. Vi hade alltid dem när någon fyllde år när jag var liten och jag tycker det känns som en rolig tradition att föra vidare. Tåget fick hjärtegrynet till dopet och det har varit framme varje gång någon fyllt år sedan dess. Grynet tycket det är roligt fast han är bekymrad över att hjulen inte kan snurra…

 

Pakethögen är ju helt absurd redan och då har inte ens gästerna varit här än. Den är endast presenter från oss, sådana vi fått i uppdrag att köpa av släktingar och sådana vi fått på posten. Men jag erkänner att det är otroligt roligt att köpa presenter till ett litet barn och jag har mycket svårt att stå emot när jag hittar någon jag tror han skulle gilla. Fast jag ser hur leksakshörnan svämmar över… Ännu ett dilemma. Jag hade ju en så bra plan för vad han skulle få men sedan hände bokrean (med massor av bra barnböcker och böcker kan man ju aldrig få för mycket av) påträffandet av den fantastiska verktygslådan i trä och balanscykelinköpet. Nu är det nästan tur att jag glömde de torkade jordgubbarna jag skulle slå in i en fin burk på en kompis hatthylla. Även om jag vet att han tycker om dem.

Jag avstod i alla fall: jättestor linjal att sätta på väggen för att markera hur man växer, den fantastiska bil-luvtröjan (han har ju aldrig tjocktröja på sig ändå) asfaltsutläggaren i trä (han har funderat ut ett sätt att bygga om sin traktor till en asfaltsutläggare så han behöver ju inte en till) alla fina jordbruksredskap i metall jag såg häromdagen, duplot, bilpusslet och trehjulingen. Jisses vilka frestelser man ska behöva hantera!

bild 1-9

Ballonger på dörren

Ballongerna kommer från Jabbadabado och är gjorda av naturlatex. Jag är inte säker på hur det är med färgen på dem, hur eko den är, men det kändes bättre med naturlatex än oljeplast. Hjärtegrynet gillar ballonger så jag hade svårt att låta bli när jag hittade dem.

Så nu är hemmet redo för 2-årskalas! I morgon återstår bara att lägga ihop tårtan… mer om det då.

Bilderna är tagna med min mobil nu på kvällen, därav den låga kvalitén och bristfälliga ljuset. Men man ser ju typ vad det är i alla fall…

9 thoughts on “Kalasförberedelser

  1. Hoppas att det blev ett trevligt kalas! Det ser mycket fint ut 🙂
    Låter smart att köra allt på en dag, då får ni ju återhämta er på söndag och mysa ihop med 2-åringen 🙂

  2. Jag hade nog lurat. Med vår tvååring firade vi litet på en vardag, och det gör jag inte gärna om. Det blev liksom lite stressigt och inte så kul.

    Med storasyster, som fyllde år på en fredag, så diskuterade vi samma sak (hon vet ju heller inte ”sitt” datum) men det slutade med att jag tog en föräldraledig dag. Så kunde vi ta en riktig födelsedagsmorgon innan maken åkte till jobbet och jag och barnen åkte i väg och träffade några vänner på dagen. Annars hade vi nog också gjort så att vi lurat henne och firat på helgen.

    Grattis till tvååringen!

  3. Tacktack från 2-åringen! (Nu på riktigt två år)
    hittills har vi ju haft tur med hans två födelsedagar, den 1a var på en lördag och nu en söndag. Men hur vi ska göra när det är på en vardag vet jag inte. Kanske som du säger, fira på helgen blir bättre och roligare för alla. Förskolan brukar ju vara tillräckligt tröttande utan att man ska fira födelsedag också. När tror du barnen börjar bry sig om datum? Hittills har ju allt inträffat tidigare än vi trodde med vårt lilla gryn så kanske är det samma sak med datum? Vad säger din flicka om saken?

  4. Ping: 3-årskalas i en vecka | Händelsevis

  5. Ping: Rensa ut – brev och vykort | Händelsevis

  6. Ping: Presenter till en 1-åring | Händelsevis

Kommentera

