D-droppar efter 2-års dagen?

d-droppar2

På BVC får man lära sig att D-droppar ska barnet få varje dag till och med den dagen de fyller 2 år. Om det tillhör någon riskgrupp kan man fortsätta upp till fem år, eller tills man känner sig lugn med att de får i sig tillräckligt med vitamin D genom kosten och solen. Vår son är just fyllda 2. Han tillhör inte någon av riskgrupperna, vi äter ofta fet fisk (kanske inte tre gånger i veckan dock som tydligen ska vara optimalt för D-vitaminupptaget) Vi äter inga magra mejeriprodukter med tillsatt vitamin D. Dock äter han sådana på förskolan. Hur ska jag kunna vara ”lugn” med att han får i sin tillräckligt med D-vitamin?

I sommar tänker vi fortsatt skydda honom från solen. Kanske inte lika maniskt som förra, och särskilt förförra, året men ändå, solskyddsdräkten kommer följa med till stranden och sommarkläderna kommer mest bestå av långärmat och långbent. Och hatt så klart! Samtidigt har jag hört att det räcker att exponera ansiktet och armarna i femton minuter i solen för att tillräckligt med D-vitamin ska bildas i huden. Kanske får han trots skyddande kläder i sig tillräckligt med D-vitamin under sommaren? Hur väl vi än klär på honom kommer vi ju inte att kunna skydda varje lite strimma av hud. Det är jag inte säker på att jag vill heller.

Många sjukdomar har associerats med brist på D vitamin. (autoimmuna inflammationssjukdomar, depression, psykos, förkylningar, influensa, hjärt-kärlsjukdomar, cancer, diabetes, fibromylagi, psoriasis, lever- och tarmsjukdomar, fetma, blodproppar) Så jag vill gärna vara på den säkra sidan (som om man någonsin kan vara på den säkra sidan med ett litet barn) att han inte har brist på vitamin D och riskerar att bli drabbad av någon av dessa sjukdomar. Det verkar dessutom vara mycket svårt att överdosera D-vitamin. Så kanske är det ändå bättre att få i sig lite för mycket än lite för lite.

Nu funderar jag på hur vi ska göra i fortsättningen. Att ta slut på flaskan vi redan har påbörjat känns självklart. Frågan är om vi sedan ska hålla upp med D-dropparna under sommaren när hjärtegrynet troligen kommer få i sig tillräckligt genom solen, för att sedan börja med dem igen under vintern när solen står för lågt för att kunna bilda D vitamin i huden. Jag tar själv D-vitamin tillskott under vinterhalvåret. Eller om vi ska fortsätta hela tiden med dropparna? Eller om vi faktiskt ska sluta nu och inte börja igen?

Eftersom jag själv upplever att jag behöver D-vitamintillskott under vintern känner jag att kanske han också gör det. Att diskutera detta med BVC känns fruktlöst. De tenderar att bara rekommendera precis det de fått lära sig av livsmedelsverket, vilket är D-droppar fram till 2-års dagen. (Notera att i länken till livsmedelsverket står det nästan att om man är osäker är det bättre att ge än att låta bli)

De andra nordiska länderna verkar ha andra rekommendationer för D-tillskott än Sverige. I Danmark rekommenderas det upp till 1 års ålder, i Finland till 18, i Norge till 6 år – men bara på vintern efter 1 år (fast många norska barn äter dessutom fiskleverolja vilket borde vara rikt på D-vitamin) och på Island till 6 år året runt.

Jag känner mig förvirrad här. Har ni några råd? Medan vi tänker över saken kommer vi i alla fall fortsätta med d-dropparna. Trots allt var det ju den dagliga rutinen av att räkna upp fem droppar som fick vår son att börja intressera sig för att räkna. Det börja med att han räkna till fem. Nu sitter han och räknar för sig själv dagligen (en, tå, fira, fem, ses, åtta, tio, eva, tov, sesson, foton, femton, sesston, nitton, en, tå…) D-dropparna kanske är bra till andra saker med, förutom att hålla massa hemska sjukdomar borta, om de kan lära hjärtegrynet räkna, vem vet vad de mer kan åstadkomma?

 

Bildkälla

9 thoughts on “D-droppar efter 2-års dagen?

  1. Utan att ha några källor tycker jag mig veta att studier visar att i Norden bör alla, även vuxna, ta tillskott av D-vitamin. Både jag och min åtta-åring tar det och det har känts som en no-brainer. Känner du dig osäker så undersök vad forskningen säger är mitt råd.

  2. I dermokemin sa dom att det nya rekommendationen är för alla i nordiska länder på vintern. då ljuset på vinter inte räcker till.

  3. Vi ger fortfarande fyraåringen och kommer att fortsätta med nyss fyllda tvååringen också. Dock är vi inte superbra på att komma ihåg så det blir inte varje dag (skäms lite för det när jag tänker på den gågna vintern och att i alla fall lilla borde fått oftare). Jag har själv funderat på d-vitamintillskott till mig så det känns inte fel att fortsätta ge barnen.

    PS. När du börjar köpa droppar så finns det alternativ till acos. vi köper dunmedics som endast innehåller olja och d-vitamin. Vet att aco gjort om sin formula dock så den kanske också bara innehåller det nu.

  4. Kollade också på det där med acos och om det var något skumt i. Men de flaskorna vi har hemma är det bara d-vitamin och olja i, inget om det där skumma canverframkallande ämnet det bloggades mycket om för ett par år sedan. Tack och lov! Men tack för att du varnade ändå!

  5. Ping: Badrummet färdigrensat! | Händelsevis

Kommentera

