Ekokryddor

Något som vi länge kämpat med är att ersätta alla våra kryddor med ekologiska. Vi har tidigare behövt åka till en affär vi vanligen inte har vägarna förbi för att köpa ekokryddor från Urtekram. Dessa är visserligen väldigt bra men eftersom affären ligger lite längre bort blir det ändå inte av att vi handlar där om vi inte har andra ärenden. Vårt vanliga Hemköp har ett ganska bra ekosortiment och vi har nöjt oss med deras vanliga ekokryddor (det finns typ svartpeppar och kanel) och köpt resten konventionella. Men det har irriterat mig att vi köper så mycket ekomat men ändå inte lyckats få till det där med kryddorna. Vi lagar fin ekomat från grunden och sedan smaksätter vi den med lite bekämpningsmedel. Lurad på mållinjen liksom. Så jag blev glad när vårt Hemköp började ta in Spicemasters ekologiska kryddor i fina aluminiumburkar. Nu har de en kampanj och man får 5 :- rabatt om man köper en burk. Så nu köper jag en varje gång jag handlar, snart kanske alla är ersatta!

Kryddorna är märkta med EU-ekologiskt-symbolen och producerade i Indien.

bild 2-13

 

Ett stort plus är också att de har kryddans namn skrivet på ovansidan av locken eftersom vi förvarar kryddorna såhär:

bild 1-14

 

Nu slipper jag också märka alla burkar med dymon när vi köper nya. Vinst både för mig och miljön!

Jag hoppas att Spicemaster kommer att utöka sitt sortiment efter hand så att de tillslut har alla kryddor vi brukar köpa. Hittills fattas det ett par.

Egentligen önskar jag ju att jag var så principfast att jag åkt den extra vägen och stått ut med de opraktiska burkarna för att få ekologiska kryddor även tidigare. (Eller odlat dem själv. Men basilikorna är på väg upp nu så den drömmen är kanske inte så långt bort ändå) Men jag får passa på att vara glad över att något företag bemödar sig med att producera ekokryddor i en passande burk för mig och dessutom sälja dem i affären jag handlar.

2 thoughts on “Ekokryddor

  1. Snygga burkar! Har bara testat deras taco-krydda tidigare, visste inte att de hade andra kryddor också. Får jag ta och spana in. Jag märker också mina kryddburkar med dynamon 😉

  2. Visst funkar det bra? Fast jag trodde att det skulle ge att vi aldrig köpte dubbelt men det gör vi tydligen ändå. På bilden är det två burkar muskot, två garam masala, två paprikapulver och två spiskummin. Suck. Vi har nog för många kryddor över lag.

Kommentera

