På köpet

De flesta affärer har i perioder kampanjer som köp 3 – betala för 2, få den billigaste vara för halva priset, två till priset av en, välj fyra betala för tre och så vidare. Eller starta en prenumeration, få en pläd/ljuslykta/skål/tidning på köpet. Jag har tidigare gått på dessa erbjudanden och fått en hel massa saker ”på köpet”. Allt från mat till prylar och kläder.

Men dessa kap är sällan kap. Prylarna var saker jag egentligen inte behövde eller ville ha, de blev bara stående. Ofta var det usel kvalité och jag förstod verkligen varför företaget var tvunget att skänka bort sakerna. Kläderna blev aldrig några favoriter och mycket av maten har jag förmodligen slängt.

Samma sak med de saker vi fått gratis (ibland mot fraktkostnad) Ni vet, man får ett provpaket och sedan säger man upp abonnemanget direkt. Porslinet matchar inte med något annat vi har och måsta handdiskas, det kommer sällan fram. Filmen såg vi aldrig. Böckerna från GoBoken var de uslaste barnböcker jag läst.

Till och med barnkläder som jag tänker att det är idiotsäkert att de kommer till användning blir liggande. Extra vantar och en mössa till när vi ändå köper. Men nej, de ligger bara där i lådan för de var ju inte exakt det vi ville ha.

Nu försöker jag undvika dylika kampanjer över lag. Är det så att jag ändå tänkt köpa fyra är det ju bra om jag bara behöver betala för tre men skulle jag ha två är det ju helt olönt. Att betala för tre när jag ville ha två är ju dyrare! Och nu har jag lärt mig att extra sakerna inte kommer till användning.

I mataffären köper vi bara fler om det är saker vi kan förvara länge. Typ tetror med bönor/kokosmjölk/krossade tomater. Möjligen frysvaror. Allt annat blir dåligt snabbare än vi kan äta upp det och det är bara slöseri med resurser att vi har det hemma.

Hade vi ändå tänkt köpa många är det en annan sak. Sådana kampanjer blir jag fortfarande glad av. Men generellt gör kampanjskyltar, extraprisannonser och gratis-saker mig misstänksam. Inget är gratis, egentligen. Och är det det innebär det bara att någon annan betalt för det.

Kommentera

