Earth Hour

earth-hour-2015

På lördag kväll firas Earth Hour. Man uppmuntras då att släcka alla lampor och stänga av alla elektriska apparater under en timma för att uppmärksamma klimatförändringarna och visa att man är villig att hjälpa till för att stoppa dem. Vi har varit med och firat ett par gånger förut och det är alltid en mysig kväll. Eftersom tvn och alla lampor är avstängda kan man i lugn och ro prata med varandra eller spela spel i skenet av stearinljus (inte parafinljus såklart!) utan att någon känner sig frestad att sätta på en dator eller telefon för att kolla något och då förlora fokus. Jätteskönt tycker jag.

Om det egentligen blir någon minskning i elkonsumtionen på grund av Earth Hour har diskuterats men jag tycker att det är bra att vår överkonsumtion av el uppmärksammas. Kanske kan den som hängt på fenomenet Earth Hour en gång börja tänka mer på sin elkonsumtion och därmed minska den efter hand? Ungefär som med Rocka Sockorna tänker jag. Underbara Clara skrev ett inlägg om att det är hyckleri att rocka sockorna och sedan ta fostervattensprov för att kunna abortera foster med Downs. Självklart blev det diskussion i kommentarsfältet efter det inlägget. Jag tycker att det är bra med breda kampanjer som är lätta att hänga på och dras med i. När man väl varit med kanske man börjar tänka efter. Själva kampanjen leder förhoppningsvis till att man pratar om effekten av den och anledningen till den.

Så på lördagkväll kanske vi alla kan prata lite om klimatförändring och elkonsumtion? Kanske kan man komma in på hela överkonsumtiondiskussionen med. Man har ju en hel timma på sig!

Bakom Earth Hour står ett dedikerat team som får allt att fungera och hela kampanjen att hålla ihop. De får vara mina inspirerande personer idag!

2 thoughts on “Earth Hour

  1. Så mysigt att fira Earth Hour på det sättet som ni ska göra! Jag ska på en fest just när den timmen är och jag är tveksam att det kommer att firas Earth Hour där. Men jag ska försöka framföra idén, den kanske går hem man vet aldrig! Annars får vi fira det en annan kväll hemma och göra sådär mysigt med ljus och spel!

Kommentera

