Cykelstolen

När hjärtegrynet kunde börja åka bak på cykeln var det en sådan lättnad! Äntligen kommer man fram utan att det tar halva dagen med vagnen eller bussen. Från ett års ålder ungefär gick det bra att sitta bak på cykeln för honom. Kanske hade det gått tidigare också men det var ju mitt i vintern och isigt så då ville vi inte prova. Nu cyklar vi varje dag och det är aldrig några problem.

Men jag har sett många dynor på andras cykelsadlar som är alldeles söndermöglade. Så vill vi ju inte att det ska bli med våran. Vi har oftast tagit in hela stolen men nu börjar vi tröttna lite på det. Den håller ju säkert längre om man alltid tar in den men det är ju så mycket att släpa på jämnt. Vi har inte möjlighet att förvara våra cyklar inomhus så de står ute året runt. Nu har vi börjat ta in bara dynan efter råd från vår granne. Det funkar hur bra som helst och är mycket lättare än att ta in hela stolen.

För att det ska funka smidigt har vi börjat knäppa bältet bakom axlarna istället för mellan benen. Så knäppet är knäppt hela tiden men hakarna bakom axlarna trär man ut varje gång. Såhär:

bild 1-15Då kan man bara haka av dynan från baksidan för att ta med den in.

bild 3-12Såhär ser det ut när dynan är avtagen:

bild 4-9Förutom att slippa mögel på dynan i längden slipper vi också fågelskit på den. Vi har en mås som alltid bygger bo på vårt tak och sedan föder upp sina små dunbollar i vår port. Stor risk för nedskiten dyna alltså. Jag har sett många varianter på cykelstol men kanske funkar detta system även för andra modeller?

 

 

 

4 thoughts on “Cykelstolen

  1. Smart! Ska kolla om det går att göra på våra. Jag har tänkt tanken att sy ett regnskydd till sitsen som skulle kunna sitta på, men inte kommit till skott. Ska tipsa maken också, vi har varsin cykelsits så att vi kan cykla med varsitt barn samtidigt och han har lämnat sitsen ute flera gånger vilket inte känts kul när det sedan regnat… Å andra sidan har vi ganska nyligen köpt cykelvagn men skönare att cykla med sitsar när vi är iväg med bara ett barn eller är bägge vuxna.

  2. Det där regnskyddet har jag också tänkt sy i ett år nu. Men tack vare tipset från grannen slipper jag nu 🙂

    Cykelvagn står högt på önskelistan här men jag tänker att vi troligen väntar tills vi också har två små. Då verkar det så smidigt! Det ser så mysigt ut för barnen att sitta där helt skyddade och sonen är väldigt intresserad av andras vagnar. Är det tungt att cykla med den?

  3. Det kommer en rapport på bloggen senare, vi har nämligen endast testat den som vanlig vagn och springvagn än så länge. Tyvärr dubbelkollade jag inte innan att fästet skulle passa med min nyinköpta elcykel (eller jo, jag kollade men kollade fel. :-() och nu när jag skulle försöka fixa det kom kylan tillbaka så har jag inte orkat cykla iväg till cykelaffären… men snart så!

  4. 🙂 Så kommer den där vintern och allt hamnar liksom på paus. Känner igen det där. Lite samma effekt när jag började jobba efter föräldraåret. Allt som man skulle hinna… Jaja, kanske till semestern.

Kommentera

